Google beloont eersteklas advertenties
“Eersteklas Google Ads-advertenties… Wat bedoel je daar nu weer mee, Luna?”, hoor ik je denken. Wel, waar het in the end op neerkomt, is de kwaliteitsscore van je Google Ads-advertentie hooghouden. Google beoordeelt je advertentiekwaliteit, wat een enorm grote rol speelt in hoe hoog je eindigt in de zoekresultaten. Google straft namelijk graag adverteerders af die niet zo relevant blijken te zijn voor een bepaald zoekwoord. Logisch toch? Want, hoe relevanter de advertentie, hoe meer clicks er worden verwacht en hoe meer Google hier ook zelf aan verdient.
“En hoe ziet die fameuze kwaliteitsscore er dan juist uit?” Wel, Google geeft je advertentie een score van 1 tot 10. Wees gerust, dat gebeurt niet op basis van jouw knappe kop of hoeveelheid budget. Wel op basis van jouw advertentierelevantie, verwachte klikfrequentie en de ervaring op de landingspagina. Klaar voor de diepgang van deze blog? Let’s get into it!
#1 Advertentierelevantie
Wie zoekt, die vindt. Althans, dat is toch het ultieme doel van Google. Zij streven naar de best mogelijke gebruikservaring voor iedereen. En dat doen ze door de zoekopdracht zo goed mogelijk te koppelen aan de meest relevante advertenties.
“Hoe zorg je dan voor de beste advertentierelevantie?” Stel jezelf in eerste instantie de vraag of jouw advertentie wel degelijk het antwoord biedt op hetgeen waarnaar de gebruiker op zoek is. Stel bovendien je advertentie zo op dat de zoekwoorden waarop je inzet, terugkomen in je advertentietekst. Daarnaast kan je ook enkele negatieve zoekwoorden toevoegen aan jouw Google Ads-campagne, aangezien je dan nog relevanter wordt. Laten we er een voorbeeldje tussenknallen! Wanneer je enkel damesondergoed verkoopt, kan je de zoekwoorden ‘heren’ en ‘mannen’ uitsluiten. Zo krijg je bij de zoekopdracht ‘ondergoed voor mannen’ geen verloren weergaven en/of klikken.
#2 Verwachte klikfrequentie
Hierbij wordt er gekeken naar hoe groot de kans is dat iemand op jouw advertentie klikt wanneer deze getoond wordt in de zoekresultaten. Hoe bepaalt Google deze verwachte klikfrequentie? Het kijkt voornamelijk naar de click through rate (CTR) op het desbetreffende zoekwoord. Prestaties uit het verleden zijn dus van groot belang!
De gouden regel: hou je CTR hoog. Makkelijker gezegd dan gedaan jammer genoeg. Maar ook hier kunnen we jou enkele tips en tricks meegeven:
- Krachtige copy: Mooie advertentieteksten met onderscheidende concurrentievoordelen, belangrijke woorden en opvallende call-to-actions doen het nu eenmaal goed.
- Extensies: Voeg extensies toe aan je advertentie! Het maakt je advertentie visueel langer en kent verschillende voordelen. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blog over alle mogelijke advertentie-extensies hier.
- Testen: Wil je weten wat beter werkt en een betere CTR oplevert? Maak meerdere advertenties aan en test welke advertentie het beste resultaat genereert.
#3 Ervaring op de landingspagina
Stel, je bent op zoek naar een broodmes en komt terecht op een website die taallessen Frans aanbiedt. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Hoe mooi jouw advertentie en website ook zijn opgesteld en geschreven, je zal niet worden vertoond als de relevantie van jouw landingspagina ontbreekt. Naast relevantie zijn ook gebruiksgemak, laadsnelheid, responsiveness en unieke content belangrijk. En voor zo’n tiptop-website kan je bij Krokant terecht, want wij bieden het hele plaatje aan!
Ziezo, ga maar voor die 10/10 of nog beter: neem contact met ons op, dan doen wij het met alle plezier voor jou! En vergeet niet: hoe beter de score, hoe minder je betaalt!
Luna - Digital Marketeer - Copywriter en zot van true crime