De waarde van existentiële extensies

Betalen hier, bieden daar, budgetten bijsturen… Allemaal dagelijkse kost voor een digital marketeer. Optimaal adverteren op Google hoeft echter niet altijd met de portefeuille in de hand. “Hoezo, niet steeds betalen voor SEA?” horen we jou al denken. Wel, het correct gebruik van advertentie-extensies is de perfecte (en kosteloze) aanvulling voor je advertentiecampagne.

Relevantie en vindbaarheid zijn dé keywords van een succesvolle advertentiecampagne op Google. Hoe relevanter de inhoud en hoe beter de woordkeuze, hoe makkelijker de clicks binnenrollen!

Maar wat is een advertentie-extensie nu eigenlijk? De naam verklapt het al een beetje. Een advertentie-extensie is een verlengstuk van je advertentie. Eerst en vooral biedt zo’n extensie de mogelijkheid om extra informatie te geven over de bestemmingspagina waarnaar je verwijst. Bovendien wordt je advertentie ook gewoon groter en langer. Hoe meer ruimte je ad inneemt, hoe meer kans je hebt om aangeklikt te worden. Kom dus maar op met die extra clicks!

Natuurlijk pakken we in een blogbericht als dit graag uit met indrukwekkende cijfers. Volgens Google zou een extensie toevoegen aan je advertentie de CTR (click through rate) met 10 tot 15% doen stijgen! Waar wacht je nog op? Wel, een advertentie-extensie toevoegen moet bedachtzaam gebeuren en leidt niet zomaar tot meer clicks. Relevante extensies daarentegen, zorgen ook voor meer relevante clicks. Met de nadruk op re-le-vant. Google biedt namelijk een waaier aan extensies, met elk zijn marketingdoel voor ogen:

  • Met oproepextensies staat je telefoon binnen de kortste keren roodgloeiend.
  • Locatie-extensies zorgen ervoor dat mensen in rijen zullen staan aanschuiven bij je winkel.
  • Highlightextensies zorgen ervoor dat potentiële klanten vanaf het begin op de hoogte zijn van de unieke kenmerken van jouw product of dienst.
  • Sitelinkextensies sturen mensen meteen door naar een specifieke pagina op je website zonder dat ze hiernaar zelf op zoek dienen te gaan.
  • Sinds kort zijn ook beeldextensies een ding bij Google. Op deze manier kan je jouw advertentie aanvullen met een relevant beeld. Niet enkel neem je op die manier weer meer ruimte in, bovendien wordt je ad ook visueel aantrekkelijker. Het oog wil ook wat, toch?

Dit zijn echter niet de enige extensiemogelijkheden die Google aanbiedt. Wanneer je kiest welke extensies je zelf wilt inzetten, is het vooral belangrijk dat je het doel van je advertenties niet uit het oog verliest. Want zoals altijd – hier zijn we weer – is relevantie de belangrijkste succesfactor.

Alles bij elkaar kan deze extra effort de doorslag geven om jouw advertentie te laten aanklikken. En wie weet welk resultaat dan kan volgen! Bij Krokant bekijken we graag welke advertentie-extensie naadloos zou aansluiten bij jouw advertentiecampagne en marketingdoelstellingen.