Respons via responsieve zoekadvertenties
Als digital marketeer is ‘bijblijven’ een niet te onderschatten werkwoord. Om campagnes te kunnen optimaliseren, spreekt het voor zich dat we de nieuwste ontwikkelingen op de voet volgen. Zo ook voor wat Google Ads betreft. Spoiler alert: deze blog bevat best wat technische en theoretische info. Zij die tot het einde lezen, worden beloond met een adembenemend geheim!
Waarschijnlijk hoorde je wel al eens wat van ‘SEA’. Toch kan het geen kwaad om deze term even te verduidelijken. Met SEA wordt search engine advertising bedoeld, oftewel adverteren via zoekmachines. Zoekmachines – waarvan Google het voornaamste voorbeeld is – zorgen ervoor dat mensen vinden wat ze zoeken. Het is daarom ook belangrijk om van dat idee uit te gaan. Wil je gevonden worden, dan moet je een effectief antwoord bieden op de gestelde vragen. Als jij op zoek bent naar een mixer, wil je ook niet uitkomen op een pagina waar exotische papegaaien verkocht worden. Daarom moet je er in eerste instantie voor zorgen dat je SEO (search engine optimization) op punt staat. Door unieke teksten te schrijven op basis van de meest relevante zoekwoorden, je website logisch te structureren, hem responsive te maken, een vlotte laadsnelheid te garanderen en ga zo maar door.
SEA bouwt hierop verder. Bij SEA – oftewel tekstadvertenties – betaal je een bedrag aan Google om hoger te scoren als er op een bepaalde term gezocht wordt. Uiteraard volstaat het niet om enkel te betalen, er moet namelijk ook een doelgerichte campagne ontwikkeld worden. En dan springen wij in de dans! Krokant bekijkt in eerste instantie jouw zaak, product, dienst… om in te schatten waar de klemtonen liggen en hoe we jouw doelgroep best kunnen bereiken. Na een doorgedreven zoekwoordanalyse maken we een inschatting van het benodigde advertentiebudget en gaan we aan de slag met de effectieve campagnes. Het doel? Jouw onderneming zo succesvol mogelijk maken natuurlijk!
Een relatief nieuwe ontwikkeling bij Google Ads zijn de responsieve zoekadvertenties. Hierbij stellen we per tekstadvertentie verschillende koppen en beschrijvende teksten op. Vervolgens bekijkt Google welke combinaties het beste scoren, zodat de webgebruikers steeds de meest relevante advertentie te zien krijgen voor hun specifieke zoekopdracht. En hoewel Google enorm veel weet, vertrouwen we toch ook nog graag op ons eigen taalgevoel en inschattingsvermogen. Op die manier komen we tot een gevarieerd aantal advertenties en streven we naar succes voor jouw zaak!
Oh ja, ik was jullie nog een geheim verschuldigd! Klaar? Wel… Elisabet is de mol!
Yani - Digital Marketeer en zot van De Mol