Laat je website snel laden

Elk bedrijf heeft tegenwoordig een website. Hoewel ontwerp, thema, gebruikersnavigatie en relevante inhoud essentiële elementen van een goede website zijn, is er één ding dat veel mensen over het hoofd zien: laadsnelheid. Een website die traag laadt is bijna net zo pijnlijk als met je kleine teen tegen een tafelpoot lopen. Vermijden is dan ook de boodschap.

De klant van vandaag is altijd en overal online. Dit betekent dat als hij online informatie wil raadplegen, hij dit doet via desktop, laptop, tablet of smartphone. Daarnaast is deze digitale consument ook behoorlijk ongeduldig. Hij geeft geen tweede kans aan websites die niet geoptimaliseerd zijn. Geen responsief ontwerp? Weg ermee! Een te trage laadsnelheid? Hop, naar de volgende! Als je ervoor wilt zorgen dat je niet de helft van je doelgroep verliest omdat je website er een eeuwigheid over doet om te laden, zorg er dan voor dat je focust op de laadsnelheid van jouw website.

Niet alleen voor je doelgroep is websitesnelheid van belang. Ook Google focust hier sterk op. Google gebruikt namelijk de snelheid van je website als een rankingsignaal. Als je dus wilt dat je website hoger in de Google-zoekresultaten verschijnt, is het onder andere tijd om de laadsnelheid van jouw website te optimaliseren. Voer een snelheidscontrole uit om uit te vinden waar je staat. Je doel is om de gebruikerservaring te verbeteren, want jij wil toch ook dat gebruikers blijven terugkomen en dat nieuwe klanten jouw site vinden?

Waarom is de laadsnelheid van een website belangrijk voor SEO?

Zoals we al vernoemden, zijn digitale consumenten vaak erg ongeduldig. Een snel ladende website onderhouden is een steeds crucialere factor voor een ideale gebruikerservaring, maar ook voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Websites dienen up-to-date te blijven en mee te gaan met de laatste trends. Ze worden daarenboven steeds complexer en inhoudelijker. Als de laadtijd van je pagina traag is, heeft dat invloed op de gebruikerservaring, het bouncepercentage, de zoekprestaties en de omzet. Talrijke factoren zijn van invloed op de snelheid waarmee pagina's worden geladen, maar er zijn een paar actiegerichte aanpassingen die hierop een aanzienlijke impact kunnen hebben. Google beschouwt paginasnelheid als een fundamentele rankingfactor die invloed heeft op de positie van een website in de organische zoekresultaten. En je verschijnt met jouw bedrijf toch graag op nummer één?

De laadtijd van een website is de tijd die iemand nodig heeft om de inhoud te zien nadat hij is geland op jouw webpagina. Google heeft aangegeven dat website- en paginasnelheid gebruikt worden in het algoritme om pagina's te rangschikken. Want ook Google houdt niet van een pijnlijk teentje. Hoe sneller de pagina's kunnen worden geladen, hoe meer Google er in één keer kan crawlen en hoe hoger je verschijnt in de zoekresultaten. De laadsnelheid van webpagina’s is bovendien een van de belangrijkste onderdelen van de bruikbaarheid van een website. Webpagina's laden niet in één keer, maar stukje voor stukje. Daarnaast varieert de snelheid van een website van pagina tot pagina, afhankelijk van de eigenschappen van elke pagina, de browser, het apparaat en de internetsnelheid.

Google bestraft zeer trage websites. Dit betekent dat je gestraft wordt wanneer een webpagina pas bruikbaar is na langer dan vier tot zeven seconden. Google doet dit omdat gebruikers na ongeveer drie seconden terugkeren naar de SERPs (Search Engine Result Pages) om iets anders te zoeken. Google's PageSpeed Insights classificeert de kwaliteit van gebruikerservaringen in drie categorieën: goed, behoefte aan verbetering of slecht.

Welke factoren beïnvloeden de snelheid van de site?

  • Paginagewicht
  • De hoeveelheid bronnen die een website moet laden, heeft een enorme invloed op de prestaties van de site. Grote JavaScript-bestanden, video-inhoud, zware CSS-bestanden en high definition-afbeeldingen voegen allemaal aanzienlijk 'gewicht' – of laadtijd – toe aan een webpagina. Een pagina die meer bronnen heeft, heeft meer tijd nodig om te laden, en zal dan ook automatisch langzamer laden.

    Websites licht houden (d.w.z. kleine bestanden en snel ladende pagina's) is moeilijker geworden naarmate de mogelijkheden van webtechnologieën zijn toegenomen en websites complexer zijn geworden. Van applicaties voor één pagina die meerdere JavaScript-functies vereisen, tot pagina's met pop-upadvertenties van derden en homepages met bewegende achtergronden. Ontwikkelaars kunnen zich meer dan ooit uitleven met de verschillende functionaliteiten die ze kunnen toevoegen. Het gevolg daarvan is wel dat het gemiddelde totale paginagewicht toeneemt.

  • Netwerkomstandigheden
  • Zelfs als een website is ontworpen om een lichtgewichtje te zijn, kan het zijn dat deze niet snel laadt in browsers als gevolg van de traagheid van het netwerk. De gebruikte lokale netwerkapparatuur en de kwaliteit van de diensten van de ISP (Internet Service Provider) zijn van invloed op de netwerkconnectiviteit. Bovendien zullen mobiele apparaten die 3G of 4G gebruiken in plaats van een WiFi-verbinding met het internet, doorgaans tragere netwerkverbindingen hebben. Hoewel ontwikkelaars hier grotendeels geen invloed op hebben, zijn er toch technieken om webbronnen snel af te leveren, zelfs via trage verbindingen. Deze technieken zijn onder meer minificatie en compressie van de zware bestanden.

  • Hostinglocatie
  • Als content een lange weg moet afleggen om aan te komen waar het nodig is, resulteert dit in een hoge mate van netwerklatentie. Als bijvoorbeeld de HTML- en CSS-bestanden van een website worden gehost in een datacenter in Griekenland, en de afbeeldingen in een datacenter in België, moet een gebruiker aan de westkust wachten terwijl al deze bestanden duizenden kilometers afleggen naar zijn apparaat.

Hoe je de laadtijd van je pagina kan verbeteren

Het mag duidelijk zijn; niemand houdt van een trage website. En Google gebruikt de snelheid van je website als een rankingsignaal. Als je wil dat je website in de zoekresultaten van Google verschijnt, kan je de laadtijd van je pagina optimaliseren door de onderstaande aanbevelingen op te volgen.

  • Optimaliseer afbeeldingen en video’s, aangezien deze de laadtijd van de webpagina verhogen en een aanzienlijk deel van de totale grootte van een pagina in beslag nemen.
  • Maak gebruik van compressie om de grootte van grotere CSS-, HTML- en JavaScript-bestanden te verkleinen.
  • Gebruik browsercaching, zodat wanneer een bezoeker terugkomt op de site, de browser niet de hele pagina opnieuw hoeft te laden.
  • Gebruik een Content Distribution Network om kopieën van de site op te slaan in verschillende, geografisch ver van elkaar verwijderde datacentra.
  • Verminder redirects omdat de bezoeker hierdoor extra lang moet wachten tot de HTTP-verzoek-antwoordcyclus is voltooid.

Waarom is sitesnelheid belangrijk?

  • Conversieratio
  • Meerdere studies hebben aangetoond dat sitesnelheid van invloed is op het conversiepercentage. Niet alleen blijven meer gebruikers langer op snel ladende sites, ze converteren ook in een sneller tempo in vergelijking met tragere sites.

  • Bouncepercentage
  • Het bouncepercentage is het percentage gebruikers dat een website verlaat nadat slechts één pagina werd bekeken. Gebruikers zullen waarschijnlijk het venster sluiten of wegklikken als een pagina niet binnen een paar seconden laadt.

  • De beste SEO-praktijken
  • Omdat Google de neiging heeft om prioriteit te geven aan de website die een gebruiker zo snel mogelijk van relevante informatie kan voorzien, is een uitstekende websiteprestatie dus van belang.

  • Gebruikerservaring
  • Lange laadtijden van pagina's en slechte reactietijden op gebruikersacties zorgen voor een slechte gebruikerservaring. Wachten op content wordt frustrerend voor gebruikers en kan ertoe leiden dat ze de site of applicatie helemaal verlaten.

Voilà, jij bent weer helemaal mee en klaar om jouw website te laten scoren. Enneuh… vergeet niet om steeds voorzichtig te zijn in de buurt van tafelpoten hé!

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons