Buitengewoon bloggen, hoe moet dat?
Wie bij het woord bloggen denkt aan het tv-programma dat Ben Crabbé presenteert op VRT 1, let nu best goed op.
Een blogbericht is een doeltreffende manier om traffic dat via Google naar je website surft een boost te geven via SEO. We geven jou een kant-en-klaar stappenplan zodat ook jij een blogbericht met impact kan schrijven.
1. Bezint eer ge begint
Voordat je dat wit canvas begint te bekladden, is het belangrijk om te beslissen voor wie je jouw blogbericht gaat schrijven. Wie is jouw ideale lezer?
Nog belangrijker is nadenken over welke onderwerpen je gekozen doelgroep graag praat, welke tone of voice er gebruikt wordt, en op basis daarvan kies je een geschikt onderwerp. Het heeft weinig zin om te schrijven over salto's en radslagen als jouw ideale lezer Mike Tyson is.
2. Schrijf met intentie
Nu je hebt bepaald voor wie en waarover je blogbericht zal gaan, is het natuurlijk belangrijk dat je bericht ook bij je lezer terechtkomt.
Stap in de schoenen van je lezer en probeer te ontdekken wat zijn zoekintentie is. Welke woorden typt hij in op Google? Kies meerdere van deze zoekwoorden en herhaal ze zoveel mogelijk in je blogbericht. Zo vergroot je de kans dat jouw blogbericht als eerste in Google gevonden wordt.
Je staat er niet alleen voor wanneer je bezig bent met je keyword research. Hulpmiddelen zoals de Google Zoekwoordenplanner tonen je de CPC (cost per click), maandelijkse zoekopdrachten en gerelateerde zoekwoorden, zodat je kan inzetten op de meest doeltreffende woorden.
3. More is more
Voordat je aan een structuur denkt, is het aan te raden om alles op te schrijven wat je mogelijk wilt vertellen over je onderwerp. Laat je niet afschrikken door de lengte van je eigen tekst. Hoe uitgebreider je deze stap onderneemt, hoe vlotter de volgende stap zal gaan.
4. Stel het geraamte van je blogbericht samen
Eenmaal je digitale pen is leeggeschreven, is het moment aangebroken om de ruggengraat van het blogbericht te bepalen. Verdeel je tekst in secties door middel van titels, koppen en tussenkoppen.
Vergeet niet dat wanneer je titels kiest het belangrijk is dat de lezer zijn aandacht doorheen je blog gegrepen wordt. Kort daarom ook elke sectie in, zodat enkel de essentie overblijft en de boodschap krachtig overkomt. Let wel op dat je niet te veel inkort en voorkom dat je blogbericht lijkt geschreven door The Riddler; communiceer altijd helder en duidelijk.
5. Je hebt kijken en je hebt kijken kijken
Een andere goede tool om de aandacht van de lezer te behouden is afbeeldingen, visuals en lijstjes gebruiken. De finishing touch is voldoende CTA’s toevoegen die meermaals herhaald worden, zodat je lezers actie ondernemen.
6. Schiet je blogbericht rechtsreeks naar de top
We doen nog liever een trip naar Mordor dan naar de tweede resultatenpagina van Google. Nu je blogbericht inhoudelijk klaar is, kun je het tweaken zodat het beter scoort in de Google ranglijsten.
Weet je nog die zoekwoorden die we aan het begin kozen? Zorg ervoor dat deze op een organische manier voldoende in je blogbericht voorkomen. Daarnaast raden we aan om zoveel mogelijk de kans te benutten om je blogbericht voldoende te linken aan andere relevante pagina’s op je website of van externe betrouwbare bronnen.
7. De meedogenloze lezer twijfelt nooit!
Je kiest best een hoofdtitel die opvalt tussen de ontelbare blogberichten en eentje die naar meer smaakt. Als je toekomstige lezers niet meteen gegrepen worden hierdoor, kan je er zeker van zijn dat ze hun content ergens anders gaan halen.
8. Slotwoord
Nu al het werk is voltooid, is het tijd om je blogbericht in stijl af te sluiten. Dit is het ideale moment om je publiek te bedanken voor hun aandacht. Ook is het een kans om je boodschap een laatste keer kort en krachtig samen te vatten.
Als auteur van dit blogbericht ga ik volledig meta en maak ik van deze stap ook meteen mijn eigen slotwoord. We hopen dat dit stappenplan jou in de juiste richting heeft gestuurd om een impactvol blogbericht te schrijven. Wie deze belangrijke marketingtool liever uit handen geeft, kan uiteraard altijd bij Krokant aankloppen.
Bedankt voor jouw aandacht. Dit was misschien niet Ben Crabbé bij Blokken, maar wel Maarten met tips voor buitengewoon bloggen.
Maarten - Strategic Marketeer - Copywriter en zot van sportdocumentaires