They see me scrolling
In december introduceerde Google in de VS ‘continuous scrolling’ op desktop. Het doel hiervan? Meer relevante zoekresultaten weergeven met minder klikken. Want hoewel een klik slechts een kleine actie lijkt, kan dit er wel voor zorgen dat de drempel net te hoog ligt om door te gaan. En in onze digitale maatschappij met als hamvraag ‘to click or not to click’, kan deze kleine actie dus wel voor een wereld van verschil zorgen. Zeker voor organisch zoekverkeer. Ondanks dat deze functie bij ons op desktop momenteel nog niet uitgerold werd, is het wel interessant om deze nieuwigheid al even onder de loep te nemen. Wat is ‘continuous scrolling juist? En wat is de invloed ervan op organische zoekresultaten? We zetten het voor jou even op een rijtje!
Wat is ‘continuous scrolling’?
Eigenlijk ken je ‘continuous scrolling’ in Google al van op je smartphone. Je zoekt iets op en scrolt door de zoekresultaten. Zonder op pagina twee of drie te moeten klikken, krijg je opeenvolgend verschillende relevante websites te zien. Pas wanneer je verder wilt kijken dan wat normaal op de vierde pagina van de zoekresultaten zou staan, verschijnt er een knop met ‘More results’. Om dan meer zoekresultaten te kunnen zien, moet je wel doorklikken. Deze functie verscheen sinds december 2022 in de VS ook op desktop. Hierop kan je de eerste zes pagina’s van de zoekresultaten bekijken zonder te klikken. De versie op desktop wordt uitgerold in verschillende fases waardoor deze bij ons momenteel nog niet beschikbaar is. Maar we zijn graag voorbereid!
To infinity and beyond… of niet?
Braindead scrollen op Instagram, Facebook of Tiktok… Het is iets waar we allemaal schuldig aan zijn (of dat hopen wij als digital marketeers toch). Je scrolt voor wat een paar minuten lijkt en opeens is het drie uur later. Daar gaat je kostbare tijd! Dit komt (vooral) door de ‘infinite scrolling’ die op elk van deze platformen gebruikt wordt. Je kan met andere woorden dus blijven scrollen tot in het oneindige (of toch tot de content ‘op’ is). Niet alleen ontzettend gemakkelijk om te doen – want je moet er totaal niet bij nadenken – maar ook heel erg verslavend.
‘Infinite scrolling’ is dus als term niet volledig juist voor de scrolfunctie die Google introduceerde. Hierbij moet er op een bepaald punt namelijk wel geklikt worden om meer content te kunnen zien. Daarom wordt er door Google zelf gebruikgemaakt van de term ‘continuous scrolling’.
Wat betekent dit voor de Search Engine Result Page (SERP)?
Door ‘continuous scrolling’ zeggen we vaarwel tegen verschillende pagina’s met zoekresultaten. Het idee dat je verschijnt op de eerste, tweede, derde… pagina van de SERP verdwijnt, aangezien de zoekresultaten van meerdere pagina’s in één keer te zien zijn. Alles wat je moet doen om deze te kunnen zien, is scrollen. En laat ons nu net van nature uit geweldige ‘scrollers’ zijn.
Blijven scrollen is namelijk makkelijker dan te moeten overschakelen naar klikken. We krijgen hierdoor het gevoel dat we minder moeite moeten doen. Ironisch wanneer je nadenkt over welke kleine acties het eigenlijk gaat, maar zo zie je maar hoe lui (no offence) ons brein vaak is. Dit zorgt ervoor dat we dus sneller zullen scrollen naar resultaten die vroeger op de tweede, derde of zelfs vierde pagina van de zoekresultaten stonden. Organische resultaten die dus normaal weinig of geen verkeer kregen omdat ze te diep in de SERP verstopt zaten, hebben nu dus meer kans om wel aangeklikt te worden.
Omdat het idee van de eerste pagina met zoekresultaten vervalt, betekent dit wel dat er voor Google meer ruimte vrijkomt. Ruimte die ze kunnen gebruiken om extra advertenties en andere features toe te voegen. Denk hierbij aan de ‘people also ask’, Google Maps-resultaten, afbeeldingen, featured snippets, recepten, shoppingresultaten… Er zijn er ondertussen al een heel aantal en er komen er nog steeds bij. Heel erg handig wanneer je specifiek op zoek bent naar iets, maar helaas zorgen deze features er ook voor dat de organische zoekresultaten nog meer naar beneden geduwd worden. De kans bestaat dan ook dat je ‘above the fold’ niet veel organische zoekresultaten meer te zien zal krijgen.
Wat nu?
Of je je nu zorgen moet maken over jouw organische zoekverkeer? Zeker niet. Maar het is wel belangrijk dat je weet dat er veranderingen op til zijn. Veranderingen waarop jij kan inspelen. Zorg ervoor dat je website op SEO-vlak nog steeds in orde is. Creëer tijdig nieuwe content, hou rekening met de technische kant van SEO en zorg voor een gebruiksvriendelijke website-ervaring. Daarnaast kan je ook inspelen op deze Google features zodat je ook hiervoor kan verschijnen in de SERP. Maar daarover vertellen we je in een toekomstige blog graag meer. Stay tuned!
Yani - Digital Marketeer - Copywriter en zot van cliffhangers