De volmaakte call to action: 5 tips en tricks

Destijds hadden we het al over CTA's, maar om het belang ervan nog extra te onderstrepen, geven we jou 5 kant-en-klare tips mee over de perfecte call to action. Het doel van een CTA? Lezers of bezoekers verleiden. Nee, niet op een romantische of naughty manier, maar wel om ze te laten overgaan tot actie. Je vindt CTA’s terug in allerlei vormen en maten, zoals klikbare afbeeldingen, tekstlinks of het vaakst voorkomend: buttons.

Een klik op een CTA brengt de lezer of bezoeker naar een landingspagina waar diegene meer actie kan ondernemen: een contactformulier invullen, een boeiend magazine downloaden of een item toevoegen aan je winkelmandje. Merkte je de CTA in de vorm van een tekstlink op in de vorige zin? Nice! Downloaden, dat magazine!

Klaar voor 5 doeltreffende tips? Okayyy, let’s go!

1. Het doel heiligt de middelen

De allereerste stap tot een hot CTA is het doel bepalen. Wil je bezoekers aanzetten tot een aankoop, overtuigen om contact op te nemen of inspiratie laten opdoen? Je wil tenslotte niet dat de lezer voor verrassingen komt te staan. Maak dus duidelijk waar de lezer terecht zal komen.

Leg even je toetsenbord of pen aan de kant en neem een kijkje op de pagina waarnaar je wil linken. Stel jezelf de vraag waarom je mensen tot op deze pagina wil krijgen. Zodra je dat weet, ben je klaar voor de volgende stap!

2. Korte en krachtige copy

Vooraleer je gaat bepalen hoe de call to action er zal uitzien en waar je deze plaatst, heb je tekst nodig om in de button of tekstlink te plaatsen. De gouden regel is om het kort en krachtig te houden. Een tekstlink kan uiteraard wat langer zijn omdat hij meestal deel uitmaakt van een zin. Buttons daarentegen beperk je best tot een maximum van drie woorden.

Het doel van je CTA is om mensen tot actie te laten overgaan, dus schrijf actief! De ultieme tip? Start elke CTA met een werkwoord. In plaats van ‘Een afspraak inplannen’ schrijf je beter ‘Plan een afspraak’. Benoem de voordelen van klikken en focus op wat het oplevert.

3. Creëer contrast

Nu we die korte en krachtige copy onder de knie hebben, willen we hier uiteraard mee uitpakken. Zorg dat een CTA opvalt! Hoe krijg je dit het beste voor elkaar? Gebruik contrasterende kleuren, zoals blauw met oranje of paars in combinatie met geel. Contrasterende of complementaire kleuren staan recht tegenover elkaar in de kleurencirkel. Ze brengen het grootst mogelijke contrast en vloeken niet.

Ga na welke kleuren passen binnen de huisstijl van je nieuwsbrief, website of merk in het algemeen. Wijk niet drastisch af van je bestaande branding, het mag namelijk geen kakofonie worden. Je CTA dient gewoonweg genoeg op te vallen tussen de rest van je content. Kijk naar de onze, ook met zwart en wit krijg je dat eyecatcher-effect!

4. The ultimate spot

Wanneer is hét uitgewezen moment om een CTA te plaatsen? Zorg dat de lezer genoeg informatie heeft ontvangen en verwerkt om mogelijk over te gaan tot een klik op je button. Een CTA zegt veel, maar niet alles. Waarom zou je klikken op ‘schrijf me in op de nieuwsbrief’ als je niet eens op de hoogte ben over wat de nieuwsbrief gaat? Bepaal het punt waar de lezer over voldoende informatie beschikt om over te gaan tot actie. Onderaan een tekst, midden in een tekst: way to go!

5. Repeat that sh*t

Herhalen, herhalen en nog eens herhalen is the key to success! Probeer zeker te vermijden dat je websitebezoekers of nieuwsbrieflezers op zoek moeten gaan naar je CTA. Daarnaast hou je best in je achterhoofd dat niet elke bezoeker een ‘snelle klikker’ is. Maar, door je call to action meermaals weer te geven op eenzelfde of gerelateerde pagina’s, geef je misschien toch dat extra zetje om actie te ondernemen.

Ziezo, je bent helemaal klaargestoomd. Toch liever je branding, marketing en webdesign laten doen door een vakkundig team? Dan ben je bij Krokant aan het juiste adres. Je bent slechts één klik op onderstaande knop verwijderd van een eerste kennismaking. Klik jij?

Contacteer ons

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons