De homepage, de voordeur van jouw website
Als een website een huis is, is de homepage de virtuele voordeur. Ondanks dat websitebezoekers ook via verschillende ‘zijdeuren’ – en af en toe eens casual via het raam – binnenkomen, komt het grootste deel hiervan via deze voordeur of homepagina op je website terecht. Het is dan ook belangrijk dat die eerste indruk een goede impressie nalaat. En je jouw bezoekers een warm welkom geeft. Maar hoe pak je dit aan?
Het belang van een homepage
Een homepage is essentieel omdat deze pagina zorgt voor die eerste cruciale indruk van jouw bedrijf. Maar daarnaast heeft een homepagina ook nog heel wat andere functies te vervullen. Het geeft websitebezoekers een idee van wat jouw bedrijf voor hen kan betekenen, navigeert ze naar de verschillende pagina’s op je website en triggert ze om te klikken op belangrijke call-to-actions.
Doet jouw homepage dit niet, dan kan deze voor heel wat frustraties zorgen. Er is namelijk niets zo vervelend als niet te weten waarover een website nu eigenlijk gaat. Of je weg kwijt te raken op een website met slechte navigatie. En dan maakt het niet eens uit dat je een goed oriëntatievermogen hebt.
Met je homepage laat je mensen dus binnen op je website, en liefst van al wil je dat ze daar ook wat tijd doorbrengen. Enkel wat ‘cookies’ aanbieden, zal er niet voor zorgen dat ze hier willen blijven.
De 5 essentiële elementen van een homepage
Om ervoor te zorgen dat je websitebezoekers je website niet meteen verlaten, zijn er een aantal essentiële elementen die aanwezig moeten zijn op je homepagina. Zij zorgen ervoor dat bezoekers weten waarover het gaat en dat ze de website makkelijk verder kunnen verkennen. We kunnen deze onderdelen min of meer rangschikken op basis van hun belangrijkheid, maar dit is echter geen exacte wetenschap. Veel hangt af van het doel en de doelgroep van jouw website.
- Inhoud
- Header
- Call-to-action
- Sociale bewijskracht
- Footer
Het allerbelangrijkste van een homepage is de inhoud. Hiermee geef je weer wat de website te bieden heeft en waarom het de moeite waard is om even rond te surfen, en eventueel zelfs een actie te ondernemen (als je even zot wilt doen). Drie keywords voor de inhoud van jouw homepagina? Duidelijk, beknopt en overtuigend!
De eerste tekst die je vaak op een website te zien krijgt, is een headline. Deze headline moet in een paar woorden weergeven wat de website aanbiedt. In zo’n drie seconden dien je te weten waarover het gaat. Hou het dus simpel en duidelijk, want voor je het weet is je websitebezoeker alweer weg!
Wanneer iemand op de homepage van je website landt, is het eerste wat in het oog springt de header. Zo’n header bevat naast het logo ook vaak een menubalk die je doorheen de verschillende pagina’s van de website laat navigeren. Dit helpt websitebezoekers snel te vinden wat ze zoeken.
Een onderdeel van deze header is een visuele binnenkomer. Dit kan bijvoorbeeld een hero-afbeelding of –video zijn. Zo krijg je in een oogopslag te zien waar het over gaat en wat de sfeer is.
De focus van heel wat websites is dat de bezoekers een bepaalde actie ondernemen. Wat deze actie inhoudt, hangt sterk af van het doel van jouw website. Het is hoe dan ook belangrijk dat je via de homepage mensen acties laat uitvoeren. Je hebt hierin een onderscheid tussen primaire en secundaire call-to-actions. De primaire zorgen ervoor dat een bezoeker dieper de ‘funnel’ ingestuurd wordt. Hierbij is het vooral belangrijk dat deze CTA boven de fold weergegeven wordt.
De secundaire CTA’s zijn dan weer bedoeld voor mensen die in de eerste plaats niet meteen geïnteresseerd zijn in je primaire doel. Aan de hand van deze secundaire CTA’s kan je deze mensen eventueel nog overtuigen om andere acties op je website te ondernemen.
Hoe je een call-to-action best formuleert en opmaakt? Daarvoor geven we je graag enkele handige tips!
Natuurlijk wil je je websitebezoekers kunnen overtuigen dat jij de beste bent in wat je doet. Het kan alleen nogal opschepperig overkomen wanneer je de homepage overlaadt met pocherij. En die dikke nek kan je zelf ook missen als de pest. Bovendien jaag je potentiële klanten hier ook vaak mee weg.
De oplossing? Sociale bewijskracht in de vorm van recensies en klantenbeoordelingen. Door mensen aan het woord te laten die je product al aankochten of reeds gebruikmaakten van je diensten, verhoog je de betrouwbaarheidsfactor van je bedrijf. En vertrouwen doet wonderen!
De footer van de homepagina – en website – is belangrijk voor de gebruikerservaring, maar is in het algemeen minder van belang dan de bovenstaande elementen. Om de ervaring op jouw homepage echter compleet te maken, kan het wel handig zijn dit op jouw website te integreren. Een footer bevat namelijk nuttige informatie en eventuele links naar belangrijke pagina’s.
Deze elementen zijn stuk voor stuk cruciale onderdelen van een homepage. Maar natuurlijk stopt het niet wanneer je deze onderdelen hierin opneemt. Een solide homepagina wordt ook geregeld geüpdatet.
Verandert er iets fundamenteel binnen je bedrijf? Dan dien je de informatie hierover op de homepage ook aan te passen. Zijn er technische of grafische updates? Dan zal ook dit veranderd moeten worden. Alles om de gebruikerservaring van je klant te optimaliseren en ze met je homepage meer dan welkom te heten op je website.
Jouw homepage vernieuwen, updaten of van nul opstarten, maar weet je niet hoe daaraan te beginnen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we helpen je met plezier verder je virtuele voordeur aan te pakken!
Carsten - Web Designer - Web Developer en zot van warme thee op een koude winterdag