The battle of the photos: stock- of eigen foto’s?
Contentplan? Check. Copy? Check! Geschikte beelden? Not found. Wat nu? Een social mediapost zonder foto? Daar scrollen heel wat mensen zo voorbij. Een stockfoto dan? Of maak je toch beter een afspraak met een fotograaf?
Stockfoto’s to the rescue?
Stockfoto’s zijn een makkelijke en snelle oplossing. Je opent je favoriete beeldenbank, typt enkele zoekwoorden in en een seconde later kan je al kiezen uit een resem afbeeldingen. Veel budget is hier vaak niet voor nodig. Fan-tas-tisch! Of niet? Stockfoto’s hebben ook wel wat nadelen voor je bedrijf.
Eerst en vooral: je bent uiteraard niet de enige die toegang heeft tot stockfoto’s. De afbeelding die je kiest is bijgevolg niet origineel, en andere bedrijven kunnen hier – vaak mits betaling – eveneens gebruik van maken. Je content is dus niet geheel uniek. Daarnaast is niet elke stockafbeelding 100% aansluitend aan wat je zoekt of wil uitstralen, en moet je binnen een bepaald topic soms wel eens goed zoeken om passende foto’s te vinden. Amerikaans aandoende gebouwen, outdated kledij, fake settings of modellen die net iets te hard proberen, het zijn enkele voorbeelden van stockfoto’s die best vermeden kunnen worden.
Toch willen we ook nogmaals de nadruk leggen op de voordelen van stockfoto’s. Ze zijn rechtenvrij, relatief goedkoop, vormen een makkelijke en snelle aanvulling voor je designs en kunnen met de juiste zoekwoorden vlotjes gevonden worden. Maar uiteraard kan het nog unieker.
Fotografie op maat van jouw bedrijf
Waar de stockfoto minder scoort, blinkt eigen fotografie uit. Wanneer je via een deskundig fotograaf fotomateriaal voorziet voor jouw communicatie, zal deze beter aansluiten bij je huisstijl. In tegenstelling tot een stockfoto zijn de afbeeldingen authentiek, uniek en persoonlijk. Indien goed en consistent aangepakt, zorgt dit voor herkenbaarheid. Natuurlijk licht, oprechte glimlachen, perfecte niet-perfecte mensen… Fotografie op maat van jouw bedrijf toont je werknemers of producten hoe ze echt zijn in een authentieke, herkenbare settings. Al deze kenmerken van eigen fotografie versterken je merkidentiteit en zorgen ervoor dat potentiële klanten je merk sneller en makkelijker herkennen.
Best of both worlds
Bedrijfsfotografie is absoluut een aanrader, een must vinden wij zelfs. Hieronder geven we je enkele tips mee over hoe je dit best aanpakt. Zijn stockfoto’s dan helemaal uit den boze? Absoluut niet! Afbeeldingen van een beeldenbank kunnen een handige aanvulling zijn op je eigen beelden. Let er hierbij wel op dat ze binnen je huisstijl passen. Dit is zeer belangrijk voor de herkenbaarheid van je merk bij je doelgroep.
Een fotoshoot voor jouw bedrijf
Een uitgebreide fotoshoot organiseren is geen sinecure. Is het bedrijfsgebouw of kantoor spic en span? Is iedereen aanwezig? Zijn de bedrijfsoutfits proper gestreken? Zit het weer mee? Stuk voor stuk zaken om op te letten. Hoe je zo’n bedrijfsshoot het best aanpakt, lees je in onderstaande tips!
- Ga voor een stijl die past bij jouw merk. We hebben het hier niet over het gevoel voor mode, maar over de fotografiestijl. Leg voorbeelden voor, of vraag om een moodboard bij de fotograaf.
- Stel een duidelijke briefing op. Ga samen met je fotograaf aan tafel zitten en geef duidelijk mee wat jij graag in beeld wilt en waarvoor je de foto’s wil gebruiken. Zo weet de fotograaf waarop hij/zij zich moet focussen.
- Maak gebruik van het moment. Geef je fotograaf tijd om voldoende beelden te maken. Zo bouw je een fotoarchief op en is de kans kleiner dat je moet teruggrijpen naar niet-authentieke stockfoto’s.
- Wees voorbereid. Bereid je collega’s voor op de fotoshoot. Brief hen over wat er op de planning staat en wat er van hen wordt verwacht. Zo kom je niet in onverwachte situaties terecht.
Ook voor onze opdrachtgevers zorgen wij voor een gezonde mix tussen stockfoto’s en eigen fotografie. En nu het zonnetje erdoor komt, start ook shooting season! Smile!
Lore - Photographer en zot van zwarte baggy T-shirts