Het Facebook-algoritme ontcijferd
Vandaag, 4 februari 2024, blaast Facebook 20 kaarsjes uit. Als creative agency zijn wij dan ook constant in beweging om mee te zijn met de nieuwste technologieën, trends en wetgevingen van dit gigantisch mediaplatform. Dankzij het groeiend aantal gebruikers, adverteerders en persoonlijke data, is Facebook slimmer geworden. Ieders feed ziet er namelijk anders uit. En dat allemaal dankzij het Facebook-algoritme, dat steeds meer en meer invloed uitoefent op de zichtbaarheid van organische social mediaposts. Hoe ga je als bedrijf met deze uitdaging om? In deze blogpost geven wij je alles mee wat je moet weten over het algoritme van Facebook en hoe je hier het beste mee om kan gaan!
Algo-wat? Algoritme!
Het Facebook-algoritme bepaalt welke content in de nieuwsfeeds van gebruikers verschijnt. Daar waar het 20 jaar geleden puur chronologisch op je nieuwsoverzicht verscheen, zit er de dag van vandaag een formule achter die complex is en voortdurend in ontwikkeling is. Hoewel de exacte werking van het algoritme niet volledig openbaar is, zijn er een aantal bekende basisprincipes en factoren die het algoritme beïnvloeden:
Relevantie is koning
Op basis van wat je eerder leuk vond, deelde of waarop je reageerde, kiest Facebook posts die perfect bij je smaak passen. Zie het als een soort Spotify-playlist met aanbevolen nummers op basis van je luisterhistorie en muzieksmaak.
Daar waar het leeft
Als er ergens een levendige discussie aan de gang is op Facebook, kun je er zeker van zijn dat het algoritme die posts een VIP-behandeling geeft. Meer reacties en interacties betekenen een plekje vooraan in je nieuwsfeed.
De veelzijdigheid van content
Facebook staat bomvol met allerlei soorten content: video's, foto's, links, tekst, polls en ga zo maar door. Video's die je aandacht lang vasthouden, krijgen vaak een ereplaats.
Nieuw is altijd beter
Facebook houdt van het nieuwste van het nieuwste. Net zoals je liever het laatste nieuws leest dan oude kranten, geeft het algoritme de voorkeur aan recentere posts.
Please, shut up
Te veel posten op Facebook is als een kapper die te veel praat; mensen raken overweldigd en keren misschien niet meer terug. Als je te vaak post, kan het zijn dat niet al je berichten de aandacht krijgen die ze verdienen.
BFF’s eerst
Posts van mensen en pagina's waarmee je vaak interactie hebt, zijn als je goede vrienden; ze staan altijd vooraan in de rij. Als je vaak reageert op iemands post, verwacht dan maar meer van hun posts in je feed.
Kwaliteit boven kwantiteit
Echte gesprekken en gedeelde ervaringen wegen zwaarder door dan alleen maar kijken. Reacties en gedeelde posts scoren bijgevolg hoger dan stille views of clicks.
Bye bye spam
Facebook probeert spam en misleidende koppen weg te houden van je feed. Merk je toch iets ongewensts op? Rapporteren die handel!
Tips om ‘koning algoritme’ de baas te zijn
Aangezien je dankzij het algoritme niet 100% zeker bent dat Facebook jouw post aan je volgers toont, moet je zorgen dat je goed inspeelt op het algoritme. Hoe? Wij geven je graag enkele effectieve tips mee!
Ken je volgers
Verdiep je in de demografische gegevens en interesses van je volgers. Gebruik de tab ‘statistieken’ in de Meta Business Suite om te begrijpen wat hen boeit. Door je content af te stemmen op hun interesses, leeftijdsgroepen en locaties, kan je namelijk meer betrokkenheid creëren.
Interactieve content
Ontwerp posts die interactie aanmoedigen, zoals vragen stellen of peilingen houden. Dit soort interacties kunnen je helpen een sterkere relatie met je publiek op te bouwen en verhogen de kans dat je posts hoger in de feeds verschijnen.
Succesvolle posts
Zet extra in op posts die al een natuurlijk hoog bereik hebben. Dit zijn vaak de berichten die goed in de smaak vallen bij je publiek. Door deze te promoten met een klein budget, kan je hun bereik verder uitbreiden en meer betrokkenheid genereren.
Vermijd clickbait
Weersta de verleiding om misleidende koppen of lokposts te gebruiken. Dergelijke tactieken kunnen door Facebooks algoritmes worden herkend en bestraft, wat kan resulteren in een verminderde zichtbaarheid van je pagina.
Optimale publicatietijden
Ontdek de tijden waarop je volgers het meest actief zijn en pas je postschema hierop aan. Dit kan helpen om de zichtbaarheid en interactie van je posts te maximaliseren. Dus plan je posts in op die gouden uren waarop iedereen klaarstaat om te liken, delen en reageren.
In een wereld waar digitale trends en technologieën razendsnel veranderen, is aanpassingsvermogen de sleutel. Bedrijven die deze principes omarmen en implementeren, zullen niet alleen overleven, maar ook bloeien in het steeds evoluerende landschap van social media. Op naar de volgende 20 jaar! Oh ja, en happy birthday, Facebook!
Luna - Digital Marketeer - Copywriter en zot van Taylor Swift