Motion design uitgelegd in slow-motion

Geanimeerde beelden zijn al lang niet meer weg te denken van onze beeldschermen. Motion design is intussen een oude – sterk geavanceerde – technologie. Maar hoe is deze eigenlijk ontstaan?

De allereerste animaties dateren al uit de 18de eeuw. Ja hoor, je leest het goed! Uit de 18de eeuw. Hierbij werd gebruikgemaakt van handgetekende beelden en stop-motion technieken om personages tot leven te brengen op het grote scherm. Later werd computeranimatie uitgevonden. Het was ook toen dat motion design echt als kunstvorm opsteeg.

‘Toy Story’ – de allereerste volledig computergeanimeerde film – werd in 1995 uitgebracht en markeerde hiermee een belangrijke mijlpaal in de animatiewereld. De film werd geproduceerd door Pixar Animation Studios en liet het potentieel van computeranimatie zien. Dit ontketende een revolutie in de filmindustrie. Fun fact: oorspronkelijk zou Toy Story met echte mensen gemaakt worden die geanimeerd werden. Dit was echter veel te statisch en om die reden kozen de makers om met speelgoed te werken.

Nadien bleef motion design groeien. Ook de opkomst van digitale media en het internet speelde hierin een belangrijke rol. De mogelijkheid om met één druk op een knop animatie-inhoud online te delen, maakte het voor motion designers mogelijk om een wereldwijd publiek te bereiken. In een mum van tijd werd dit medium een integraal onderdeel van branding, advertising en entertainment.

De evolutie van motion design gaat allesbehalve in slow-motion. Zo werden de afgelopen jaren virtual en augmented reality geïntroduceerd in de animatiewereld. De mogelijkheden om interactieve ervaringen te creëren, zijn enorm. Nu is motion design dan ook een essentieel hulpmiddel voor merken en bedrijven die willen opvallen in een druk digitaal landschap. Motion design geeft de mogelijkheid om complexe ideeën en emoties over te brengen door middel van beweging en geluid. Het is dan ook een van de krachtigste communicatievormen. En dat in verscheidene variaties.

  • 2D-animatie
  • Dit is de oudste vorm van animatie en maakt gebruik van tweedimensionale beelden en bewegingen. Voorbeelden van 2D-animaties zijn televisieprogramma's, kinderfilms en advertenties zoals onder andere The Simpsons.

  • 3D-animatie
  • Deze modernere vorm van animatie maakt gebruik van computergrafische technologieën om driedimensionale beelden en bewegingen te creëren. Vaak wordt deze vorm gebruikt voor film- en videoproducties, computer- en videospelletjes, en virtuele realiteitservaringen. Toy Story, Shrek, de muziekvideo van We Are The Champions en de Gaviscon reclames zijn hier voorbeelden van.

  • Motion graphics
  • Dé manier om informatie op een visueel aantrekkelijke manier over te brengen naar een klant. Je kan motion graphics gebruiken voor bedrijfs- en explainervideo’s, presentaties en meer. Denk hierbij maar aan de populaire Ted Talks en Apple Keynotes, of video’s zoals ‘Hoe ziet de binnenkant van mijn computer eruit?’.

  • Stop-motion
  • Hierbij worden fysieke objecten of beelden frame voor frame gefotografeerd om nadien aan elkaar te monteren en zo een bewegend beeld te creëren. Stop-motion animatie vind je terug in films en commercials. Zo zijn Chicken Run, Coraline en de Amerikaanse avonturenfilm King Kong uit 1933 slechts enkele bekende voorbeelden van stop-motion animaties.

  • Interactieve animatie
  • Google Maps, Pokémon Go en interactieve schermen in musea hebben één ding gemeen: ze zijn alle drie een vorm van een interactieve animatie. Deze vorm reageert op gebruikersinput en interactie. Interactieve animatie wordt het meest gebruikt in websites, mobiele apps en virtual reality experiences.

  • Deeltjessimulatie
  • De animator creëert de beweging en interactie van kleine deeltjes op een beeld, zoals vuurvliegjes of stofdeeltjes. Dit komt vaak voor in films, games en muziekvideo’s. Billie Eilish’s muziekclip voor Bad Guy, de bekende film Inception en spelletjes zoals Dead Space zitten vol van dit soort animaties.

  • ...

En zo kunnen we blijven gaan! Elke stijl van motion design biedt een unieke kans om creatief uit de hoek te komen en je klant écht omver te blazen. Of zoals Buzz Lightyear het zou zeggen: motion design brengt elk project naar de sterren en daar voorbij! De mogelijkheden zijn eindeloos en er worden er steeds meer ontwikkeld. Wij kunnen alvast niet wachten om de verdere ontwikkelingen te gebruiken!

Ben je dus op zoek naar een verfrissende animatie die jouw verhaal vertelt? Dan staan de Motion Designers van Krokant voor je klaar!

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons