<h1>HTML en semantiek</h1>

We starten met een quizvraag! Waar staat de afkorting HTML voor? Easy peasy voor elke webdeveloper: HyperText Markup Language. Om ook de niet-webtechnische lezers aan het lezen te houden, houden we het vandaag natuurlijk wel bij begrijpbare taal. HTML is dé standaardtaal die wordt gebruikt om webpagina’s te ontwikkelen. Bekijk het als een soort skelet waarop je hele website wordt gebouwd. Met ‘tags’ geef je dan aan wat afbeeldingen, links, gewone tekst of andere elementen zijn. In deze blog gaan we het hebben over zeer betekenisvolle HTML-tags: de semantische tags. Want wist je dat dit soort tags een enorme invloed kan hebben op hogere rankings in de zoekresultaten? Nee? Nu wel!

<article>

<h2>Het verschil tussen semantische en niet-semantische HTML-tags</h2>

Let’s get theoretical! Het belangrijkste verschil tussen semantische en niet-semantische HTML-tags ligt in de mate van betekenis of context die ze bieden aan content op je webpagina.

<h3>Semantische HTML-tags</h3>

Semantische tags beschrijven hun betekenis duidelijk aan zowel de browser als aan de ontwikkelaar. Ze geven informatie over het type content dat binnen de tag wordt weergegeven. Dit helpt zoekmachines, schermlezers voor mensen met een visuele beperking en andere hulpmiddelen om de pagina beter te begrijpen en te interpreteren. Enkele voorbeelden van semantische tags zijn <header>, <footer>, <nav>, <article> en <section>.

<h3>Niet-semantische HTML-tags</h3>

Niet-semantische tags aan de andere kant, geven geen informatie over de aard van de content. Ze zijn puur structureel en zijn bedoeld voor algemeen gebruik zonder een expliciete betekenis. Voorbeelden zijn de <div> en <span> tags, die respectievelijk gebruikt worden om block-level en inline elementen te groeperen. Klinkt dit als Chinees voor jou? Simpel gezegd zijn deze tags eerder nuttig voor styling en layout, maar bieden ze weinig tot geen aanwijzingen over de aard of betekenis van de inhoud.

<h2>Waarom semantiek een must is</h2>

<h3>Zoekmachine­optimalisatie (SEO)</h3>

Semantische HTML-tags helpen zoekmachines om de structuur en inhoud van een webpagina beter te begrijpen. Als Google een semantisch element zoals <header> of <footer> tegenkomt, kan het beter bepalen welke inhoud belangrijk is en welke secundair is. Bijvoorbeeld, een <h1> tag geeft meestal het hoofdonderwerp van de pagina aan, terwijl een <nav> tag verwijst naar het navigatiegedeelte van de website. Dit helpt de zoekmachine om de relevantie van de pagina te bepalen voor specifieke zoektermen, wat de ranking kan verbeteren. We love some good SEO!

<h3>Onderhoud en opmaak</h3>

Doordat semantische HTML de inhoud van de pagina in logische secties onderverdeelt, wordt het voor webontwikkelaars gemakkelijker om gericht stijlen toe te passen. Ook het onderhoud of de update van de website wordt eenvoudiger, net omdat de structuur van de pagina duidelijker is.

<h3>Toegankelijkheid</h3>

Semantische HTML maakt webpagina's toegankelijker voor mensen met beperkingen. Schermlezers en andere hulpmiddelen voor toegankelijkheid gebruiken semantische tags om gebruikers een rijkere en meer begrijpelijke ervaring te bieden.

<h3>Gebruikers­ervaring</h3>

Hoewel dit eerder indirect is, kan een betere gebruikerservaring leiden tot hogere bezoekersaantallen, een langere betrokkenheidsduur en lagere bouncepercentages. Deze factoren hebben op hun beurt een positieve invloed op de SEO-ranking van een website.

Gebruik dus idealiter semantische tags waar mogelijk voor betere toegankelijkheid, SEO, en een efficiënt onderhoud van de code. Maar vergeet niet: het is vaak onvermijdelijk om ook niet-semantische tags te gebruiken voor meer algemene of specifieke lay-out en styling. Of schakel gewoon een webdeveloper in die zelfs droomt in HTML-code.

Trouwens, als je goed hebt opgelet, weet je dat alle zichtbare tags in deze blog semantische tags waren.

</article>
HTML en semantiek HTML en semantiek

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons