De cookieless future staat voor de deur
Ja, ook wij marketeers dragen drastische gevolgen van de cookieless future. Geen zorgen, onze koekenkast is nog steeds rijkelijk gevuld met brownies, speculaas en wafels. Maar wat is die cookieless future dan wel? Wel, het draait allemaal om één woord: privacy. Steeds meer (inter)nationale wetten worden gemaakt om de privacy van elke internetgebruiker te waarborgen. Third-party cookies zullen hun handdoek binnenkort dus in de ring moeten gooien.
We beginnen bij het begin. Wat zijn cookies? Een cookie is een – jammer genoeg niet met chocolade overgoten – tekstbestand dat informatie bevat over een websitebezoeker. Er bestaan verschillende soorten cookies met elk hun eigen doeleinden. Zo onderscheiden we first-, second- en third-party cookies. Noem het gerust de Heilige Drievuldigheid van de cookies.
First party cookies worden geïnstalleerd door website-eigenaars en vereisen geen toestemming van websitegebruikers. Het voornaamste doel van dit type cookies is de gebruikerservaring te verbeteren, zoals onthouden welke producten op je verlanglijstje staan, wat je wachtwoord is enzovoort. Worden gebruikers geïnformeerd over deze cookies? Jazeker! Niet expliciet met een pop-up op het scherm, maar door middel van een privacyverklaring. Scroll maar eens naar onze footer, daar vind je onze privacy en cookie policy!
Over second-party cookies bestaat veel onduidelijkheid. Eigenlijk draait het hierbij niet om cookies, maar om data. Second-party data zijn first-party data die je deelt met andere partijen. As simple as that!
En dan nu de ster van het verhaal: de third-party cookies. Dit zijn cookies waarvoor je – telkens je een nieuwe website bezoekt – toestemming dient te geven. Ze tracken het surfgedrag van de gebruiker en slaan data op. Een topuitvinding voor de marketeers en ondernemers onder ons, aangezien we op deze manier geïnteresseerden kunnen herbereiken. Voorbeeldje nodig om nog te kunnen volgen? Geen probleem! Stel, je twijfelt ongelofelijk hard om die allernieuwste handtas aan te kopen op je favoriete webshop. Uiteindelijk beslis je niet door te gaan met de aankoop. Via third-party cookies weten marketeers dat deze handtas in jouw winkelmandje heeft gezeten. De volgende dag lees je een online krant en zie je via een displayadvertentie die prachtige handtas die je net niet kocht. Je klikt door en besluit het pronkstuk toch te kopen. Dit is natuurlijk heel simpel uitgelegd, maar hier komt het uiteindelijk wel op neer.
Jammer genoeg dienen we afscheid te nemen van deze third-party cookies. Niet iedereen apprecieert het feit dat je online koop- en surfgedrag wordt gevolgd. Onder andere Firefox en Safari stopten al met het gebruik ervan, en Google volgt snel. En dat zal even pijn doen in de marketingwereld. Het zal stukken moeilijker worden om potentieel geïnteresseerde mensen richting je website te leiden via remarketing. Maar wat zijn de huidige internetgiganten zoals Facebook van plan? En wat kunnen wij marketeers doen om de juiste doelgroep te blijven bereiken?
Facebook kwam op de markt met een tool om de cookieless future een beetje te omzeilen: de Conversion API. Aangezien third-party cookies niet meer mogelijk zullen zijn, maar de first-party cookies wel, proberen ze het via deze weg. In plaats van data te verzamelen vanuit je browser, halen ze de data rechtsreeks van je server. Gegevens kunnen op deze manier worden verwerkt als first-party cookies. Bye bye cookiebeperkingen!
Jammer genoeg is het niet zo simpel als hierboven beschreven. Dankzij de Conversion API kunnen we héél wat, maar lang niet zoveel zoals voordien. Met de Conversion API kan je bijvoorbeeld geen mensen herbereiken die iets in hun winkelmandje achterlieten. Toch zijn we blij met deze mogelijkheid om conversies te kunnen blijven meten.
En wat kunnen wij marketeers doen aan deze drastische veranderingen in de wereld van marketing? Contextual targeting blijkt de oplossing te zijn. Of hier althans meer op inzetten dan voorheen. Met dit type targeting probeer je de inhoud van de advertentie te matchen aan een plek waar deze inhoud relevant zou zijn. Displayadvertenties van skilatten zouden we dus tonen op websites die over wintersport gaan, en niet op een website van een verandabouwer. It’s all about the context!
Zo, op deze manier ben je mee met de laatste nieuwtjes uit marketingland. Wij doen ons ondertussen graag verder tegoed aan first-party en chocolade cookies!
Luna - Digital Marketeer - Copywriter en zot van speculaas