Van lot naar lead

Als je investeert in marketing, wil je dat ook goed doen. Met passende boodschappen, via de aangewezen kanalen, richting de juiste mensen. Allemaal goed en wel, maar hoe bepaal je die juiste mensen? En hoe zorg je ervoor dat je niet in het rond schiet als een halfblinde amateurjager, maar doelgericht aan marketing doet? Hear us out!

Een marketinggekwalificeerde lead – kortweg een MQL – is een lead waarvan de kans groter wordt geacht dat deze effectief klant zal worden. Dit wordt bepaald door een aantal criteria waaraan de leads moeten voldoen. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de webpagina’s die ze bezochten, de contentaanbiedingen die ze downloadden en de CTA’s waarop ze klikten. Om aan leadkwalificatie te doen, wordt er ingespeeld op al deze verschillende factoren. Zo creëer je memorabele gebeurtenissen voor jouw klant. Dit zorgt ervoor dat leads converteren en loyaal willen blijven aan jouw merk.

Je analyseert voor je kwalificeert

Door je potentiële klanten te analyseren, kan je bepalen wie voor jouw bedrijf binnen de MQL’s valt. Waar bevinden potentiële klanten zich? Hoe bereiken we hen het best? Wat werkt voor deze doelgroep? Het is belangrijk dat je aan de hand van deze analyse jouw focusgroep juist afbakent. Zo kan je de kwalitatieve leads optimaal bereiken.

Hoe werkt het kwalificatieproces voor een MQL?

Een marketing qualified lead doorloopt eerst enkele stappen. Allereerst houden deze een eerste interactie in met je social media of website. Daarnaast kan het ook zijn dat er gratis content wordt gedownload zoals een e-book, catalogus of dergelijke. Hierna kan je remarketing inzetten, waarop de leads al dan niet opnieuw reageren. Zo werken ze hun weg in de marketingfunnel af totdat ze (hopelijk) klant worden.

Waarom je een lead als een MQL zou willen markeren

Marketing heeft veel potentiële contactmomenten met leden van je doelgroep, vooraleer iemand anders in je bedrijf in contact komt met deze personen. Dit kan gaan over een aanbod in content, een social mediapost, een virtueel of persoonlijk evenement, een blogpost, een abonnement, een podcast, maar ook een advertentie. Door deze contactmomenten kan een bedrijf heel wat gegevens verzamelen over de betrokkenheid van iemand bij jouw bedrijf. En het zijn net deze data die zo van belang zijn wanneer je hen wil converteren tot klant.

Marketing qualified lead criteria

De criteria die je kiest om een persoon als marketing qualified lead te categoriseren, is cruciaal voor het verdere proces. Ze zullen verder bepalen wat voor marketingmateriaal, content en aanbiedingen het best zullen werken voor deze doelgroep. Solide MQL-criteria vaststellen is met andere woorden een win-winsituatie voor marketing én sales.

Creëer leaddefinities

Onderstaande vragen helpen je de juiste leaddefinities vast te stellen.

  • Welke specifieke demografische kenmerken zijn nodig om iemand een MQL te noemen?
  • Welke pijnpunten of uitdagingen moet een persoon hebben om als MQL gecategoriseerd te worden?
  • Met welk type marketingcontent moet men zich bezighouden om iemand als een MQL te definiëren?

En vergeet niet dat je prospects, buyer persona's en leads evolueren. Daarom is het belangrijk om regelmatig terug te keren naar deze leaddefinities en ze bij te werken waar nodig. Zo blijf je de juiste doelgroep bereiken.

Volledig mee met deze materie? Top! Je verkoopcijfers zullen je dankbaar zijn. Heb je toch nog vragen over marketing qualified leads? Je weet ons wel te vinden he…

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons