Imagosetting dankzij tone of voice

Ooit al gelet op de stem die je levendig hoort als je een tekst leest? Onderschat de kracht van dat stemmetje niet! Ze draagt bij tot het imago dat in die tekst gecreëerd wordt. Hoe? Dat licht ik met veel plezier toe!

‘Tone of voice’ is een term die duidt op de stijl waarin een tekst geschreven is. Noem het gerust de stem van je onderneming. De manier waarop je schrijft heeft rechtstreeks verband met wat je bedrijf wil uitstralen. En vice versa. Het belang van goeie tekst is allerminst te onderschatten en wordt in tijden van SEO steeds belangrijker (maar dat is nog een ander verhaal). Reden te meer dus om te excelleren in jouw tekstuele communicatie.

Aangezien tastbaarheid voor duiding zorgt, flans ik er even een voorbeeld tussen: stel, je communiceert voor een zaak die betrouwbaarheid en geloofwaardigheid moet uitstralen. Denk maar aan een verzekeringskantoor, uitvaartcentrum, notariaat… Dan kan je maar beter voldoende credibiliteit in de teksten verweven. Woordspelingen of andere tierlantijntjes zijn in zo’n geval minder relevant en gewenst.

Een jonge, creatieve zaak mag het dan weer wel hebben van de nodige luchtigheid en kwinkslagen. De doelgroep gaat dan logischerwijze ook specifiek op zoek naar creativiteit.

Waak er alleszins over dat de copywriting geen kakofonie van schrijfstijlen en inzichten wordt. Dat leest niet vlot en is nefast voor het herkenbare, positieve imago waarnaar je streeft. Ga ook niet over the top met mopjes. In eerste instantie is het toch de bedoeling correct te informeren, vanuit een professionele benadering.

Voilà, tot zover mijn inzichten over de juiste ‘tone of voice’. Het stemmetje in mijn hoofd raadt mij nu aan om een goeie tas koffie te drinken. Wat hoor ik? Met een koekje? Oké dan!

Krokant Tone of Voice Schrijver Krokant Tone of Voice Luidspreker

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons