Hoe kies ik een marketing bureau?
De zoektocht naar een geschikt marketing bureau is nooit eenvoudig. Vaak worden er keuzes gemaakt, zonder op voorhand exact de inhoud en het belang van deze samenwerking te begrijpen. Een marketing bureau kiezen lijkt wel op een huwelijk. Twee partijen die samen in zee gaan, waar ofwel wederzijds geluk ofwel een heleboel ellende van komt. Je weet nooit wat er op je afkomt. Daardoor is het erg moeilijk om het ‘juiste’ bureau te kiezen. Elk marketing bureau kan je wel wat interessante zaken vertellen, waardoor het voor jou moeilijker wordt om te kiezen. Bovendien is de goedkoopste optie vaak niet de beste.
Ook jij wilt optimaal scoren met jouw bedrijf. Daarom lijsten we enkele puntjes op die belangrijk zijn om jouw keuze te maken.
Research naar marketing bureaus
Voor je een mogelijk marketing bureau contacteert of een gesprek accepteert, is het slim om de kanalen van dit agency te bekijken. Heeft het bureau Instagram, LinkedIn, Facebook en een eigen website? Hoe zien deze kanalen eruit? Zijn ze überhaupt vindbaar? Hoe is het team gestructureerd?
Wanneer dit er allemaal goed uitziet, is een eerste horde al overwonnen.
Tijdens het gesprek
Een gesprek geeft jou de mogelijkheid om die vragen te stellen waarmee jij zit. Op deze manier krijg je meer inzicht in de kennis en het kunnen van dit bureau. Gebruik dit moment dan ook om enkele gerichte vragen te stellen.
- Hoe verloopt de onderlinge communicatie?
- Wat worden de onderscheidende factoren ten opzichte van de concurrentie?
- Hoe gebeurt de rapportering?
- Wat zijn de interne flows?
- Welke services worden aangeboden? En vallen deze te vervatten in een totaalpakket?
Een totaalpakket is vaak een interessante piste. Het is namelijk belangrijk om als merk met eenzelfde boodschap naar buiten te komen. De wereld dient jouw onderneming te herkennen via elke uitwerking. Of het nu om een afbeelding, advertentie of tekst gaat. Daarom kan een marketing bureau dat een totaalpakket biedt er makkelijker voor zorgen dat jouw boodschap – zowel visueel als tekstueel – uniform uitgedragen wordt. Het agency waakt dan over alle kanalen, waardoor de herkenbaarheid gegarandeerd wordt.
Waarom is een totaalpakket van belang?
Marketing is zoveel meer dan social media onderhouden of een flyer maken. Er komt heel wat extra bij kijken. Het is dan ook handig dat je hiervoor terechtkan bij één marketing bureau. Op die manier wordt alle communicatie in eenzelfde stijl en tone of voice aangepakt. Voor jouw klanten is een omnichannel-beleving dé manier om je merk top of mind te maken. Hieronder vind je meer informatie over wat marketing net inhoudt.
Branding
Alles begint bij branding. Wanneer die fout zit, kom je nergens. Een branding bestaat uit een logo, kleurgebruik, lettertypes, gebruik van beeldmateriaal en nog zoveel meer. Dit dient zowel on- als offline doorgetrokken te worden. Belangrijk is dus dat het marketing bureau dat jij kiest hier ook kennis van heeft. Bieden zij zelf (re)branding aan? Uitstekend!
Contentcreatie
Een tweede stap bij marketing is de contentcreatie. Veel marketing bureaus bieden dit aan, maar wie is hier het beste in? Tijdens het gesprek stelde je al de vraag wat de interne flows zijn. Dit is een belangrijke afweging bij dit topic. Vaak worden de copy en de visuals namelijk gemaakt door eenzelfde persoon. Dit kan er echter voor zorgen dat noch de copy, noch het design optimaal onder handen worden genomen. Bij kwaliteitsvolle content worden er specialisten op de topics gezet. Teksten worden geschreven door creatieve copywriters en sprekende beelden worden gemaakt door vakkundige grafici.
Verspreiding
Vervolgens moet de content op de juiste kanalen geplaatst worden dankzij een goede mediaplanning. Dit houdt in dat er een up-to-date kennis dient te zijn over alle mediakanalen. Het marketing bureau dat jij kiest, buigt zich over de optimale budgetten, kanalen en timings van jouw media en maakt hier de leukste campagnes voor.
Opvolging
Dankzij de continue opvolging kan je gerust zijn dat al je kanalen in lijn liggen met elkaar en dat er gewaakt wordt over budgetten, interacties en ga zo maar door.
Geen clicks zonder klik
Tot slot: een totaalpakket is niets waard wanneer je je niet goed voelt bij het agency waarmee je samenwerkt. Een persoonlijke klik is voor beide partijen van absoluut belang! Zowel het marketing bureau als jij hopen op een vlotte interactie, en daarbij zijn aangename contactmomenten de go-to.
Zo, jij bent klaar voor je zoektocht! En zoals Jack Sparrow zou zeggen: “Not all treasure is silver and gold mate”, soms is een schat gewoon Krokant.
Yani - Digital Marketeer - Copywriter en zot van basilicum op een verse pizza