Er was eens een slim bedrijf

Wellicht lazen je ouders je vroeger een verhaaltje voor bij het slapengaan. Sneeuwwitje, De Gelaarsde Kat of Jip en Janneke? Aan welk verhaal dacht jij juist? Storytelling, groot of klein, heeft een enorme kracht. Neem je klant mee in jouw verhaal en creëer een uitzonderlijke connectie.

Er was eens een slim bedrijf

De liefde van ons brein voor storytelling

Ons brein houdt van een goed verhaal. Al sinds het ontstaan van de mensheid worden er verhalen verteld. Denk maar aan rotsschilderingen, religie of de verhalen die je grootvader je keer op keer vertelt over zijnen tijd. Storytelling is een manier om de verbinding tussen je doelgroep en je merk te vergroten. Door jezelf in een verhaal te plaatsen, verhoogt je liefdeshormoonlevel. Connectie, vertrouwen en emotionele verbinding vloeien hieruit voort. Deze verbinding kan trouwens zorgen voor 30% meer conversion rates. En laat dit nu net zijn wat jij als merk wilt bereiken.

De queeste: 5 voordelen van storytelling

Storytelling is meer dan gewoon een verhaaltje uit je duim zuigen. Het heeft een doel, een logische opbouw en geeft jou als merk ruimte om je doelgroep te sturen in zijn perceptie van je merk, product of dienst. We kunnen vijf belangrijke voordelen van storytelling onderscheiden.

  1. Ordening = herkenning
  2. Een verhaal zorgt voor een ordening van gebeurtenissen, een logische opbouw die makkelijk te volgen is. Dit schept overzicht en rust zodat de doelgroep zich hier makkelijker mee kan identificeren.

  3. Verbinding
  4. Een verhaal verbindt mensen. Dat doet het al eeuwenlang. Samen een verhaal delen, schept een bijzondere band. Creëer dus een verhaal van jou én je doelgroep, iets dat enkel jullie delen. Smeed die band.

  5. Betekenis geven
  6. Met storytelling vertel je het waarom achter een gebeurtenis of je merk. Het geeft redenen voor bepaalde keuzes. Een interne of externe verandering gepland? Besteed extra aandacht en liefde aan dit kenmerk.

  7. Beleving
  8. Mensen beleven een verhaal. Storytelling spreekt de emoties aan en neemt de doelgroep mee op reis door je verhaal. Je spreekt deze mensen aan en raakt ze.

  9. Sturing
  10. Sturing heeft een dubbele betekenis. Voor jou als bedrijf betekent sturing dat je mensen door je verhaal kan leiden in de perceptie die ze van je merk hebben. Voor de ontvanger van het verhaal biedt het dan weer houvast en sturing in onzekere periodes of nieuwe situaties.

De prins op het witte paard: het format en het kanaal

Deze vijf voordelen kan jij toepassen in allerlei verschillende formats. Contentmarketing is hier een interessant voorbeeld van. Denk maar aan een nieuwsbrief vol overheerlijke recepten van een winkelketen. Ook Krokant zet samen met klanten in op storytelling. Zo verbaast de enthousiaste waterdruppel van Nature Solutions je steeds opnieuw met leuke waterweetjes en is Chloë van DAS hét toonbeeld van de ideale medewerker.

Een verhaal kan allerlei vormen aannemen en is niet noodzakelijk iets dat mondeling of via geschreven taal wordt overgedragen. Denk maar terug aan die rotsschilderingen. Je kan ook beelden, video of infographics inzetten om je verhaal over te brengen. Of wat dacht je van muziek of animated webdesign? De opties zijn eindeloos. Nog niet zeker wat het beste bij jouw boodschap en bedrijf past? Je weet ons te vinden, he.

Er was eens een slim bedrijf Er was eens een slim bedrijf

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons