Doeltreffend inspelen op de actualiteit
Klimaatprotesten, grote evenementen of feestdagen. In de media verschijnen dagelijks topics die gretig opgepikt worden door kijkers, lezers en luisteraars. Deze berichten kunnen een leuke en relevante springplank zijn voor je eigen communicatie. Ze zijn herkenbaar en bieden de kans om daarop in te spelen op een ludieke of gevatte manier.
Zulke zaken noemen ze in marketingtermen ‘top topicals’. Door dergelijke actuele thema’s in te zetten in je communicatie, kom je niet enkel spitsvondig uit de hoek, maar toon je ook het actieve karakter van je onderneming. Het spreekt voor zich dat timing hierbij van uiterst belang is. Kort op de bal spelen is dus de boodschap!
Om die reden is het ook aan te raden om enerzijds een contentplan te hebben, waarin je gestructureerd aangeeft wanneer je wat naar buiten wil brengen. Anderzijds zorgen top topicals ervoor dat een dergelijk plan ook aanpasbaar moet zijn aan wat op dat moment trending is. In een goed content- of mediaplan zal er dus van tijd tot tijd geschoven moeten worden.
Een voorbeeld daarvan is volgende case. Na extreme droogte verschijnt er in de media dat iedereen een regenwaterput zou moeten hebben. Op deze manier zouden we met z’n allen waterschaarste kunnen tegengaan. Voor ons betekent dat hét moment om het nut van de regenwaterputten van een van onze klanten te beklemtonen. Op korte termijn zorgen wij voor de nodige online campagnes die perfect ondersteund worden door externe communicatie. Merci, mensen van de gazetten!
Andere voorbeelden vind je regelmatig op onze social media. Bij dezen ben je uitgenodigd om ons ook daar zeker te volgen!
Elisabeth - Founder en zot van Down the road