De keuze voor correcte kleuren

“Wat is jouw lievelingskleur?” was ongetwijfeld een vraag die je in de lagere school menigmaal moest beantwoorden. Vandaag stellen wij die vraag dan weer aan onze klanten. Weinig zaken die zo persoonlijk en gevoelsmatig zijn als de keuze van kleuren. Luna bijvoorbeeld wordt haast misselijk als ze paars ziet. Uiterst belangrijk dus om de juiste kleuren te verwerken in ons grafisch ontwerp!

Bij logo- en huisstijlontwikkeling gaat het vaak snel over kleurkeuze. Wat je als zaak wil uitdragen, heeft ook betrekking op de kleurkeuze. En dat zuigen we natuurlijk niet zomaar uit onze duim. Er zijn heel wat studies die de psychologische invloed van kleuren onderzochten. Met interessante resultaten, die we je hierbij graag meegeven:

  • Zwart: mag het wat strakker? Zwart straalt klasse, mysterie en sérieux uit. Let wel: zwart kan in bepaalde gevallen hard overkomen. Het is dus aangeraden om hier zorgvuldig mee om te springen.
  • Rood: de kleur van jouw lippen? Ja hoor, rood is passie bij de vleet! Rood kan echter ook agressiviteit uitstralen. Heb je een onderneming die net een rustige en betrouwbare indruk wil achterlaten? Skip rood en lees verder voor een passende kleur.
  • Grijs: een degelijke indruk. Grijs is vaak een goed alternatief voor wanneer zwart te hard is. Het is neutraal en zal weinigen tegen de borst stoten. Zorg er wel voor dat je zaak niet als grijze muis bestempeld wordt en vul aan met fleurige toetsen.
  • Blauw: bij mij zijt ge veilig! Blauw is een kleur die betrouwbaarheid en standvastigheid uitstraalt. Logisch dus dat veel banken of verzekeringsbedrijven voor deze kleur kiezen. Ook expertise en eerlijkheid vallen af te leiden uit deze kleur.
  • Groen: ben je al helemaal zen? Groen is een rustgevende kleur. Geen wonder dat de binnenkant van duikboten – toch niet de meest relaxte omgeving – vaak groen is. Groen is ook een positieve kleur (herinner daarbij ook de groene balpen in de lagere school). En last but not least is groen ook de kleur die de aandacht vestigt op milieubewustzijn.
  • Geel: laat de zon in je hart! Deze warme kleur geeft een positief en energetisch gevoel mee. Ze kan, afhankelijk van het soort geel, enerzijds goedkoop ogen. Een meer goudgele tint duidt dan weer op klasse. Let er wel op dat geel ook kan afschrikken.
  • Bruin: mannelijkheid ten top! Bruin is een typisch mannelijke kleur. Het legt de nadruk op stabiliteit en heeft een stoer karakter. De verschillende tinten kunnen het echter ook net huiselijk en gezellig maken. Oppassen wel dat het gekozen bruin niet te saai, traditioneel of onsmakelijk overkomt.
  • Paars: eentje voor Luna. Als je luxe en kwaliteit wil uitstralen, dan is paars jouw kleur. Zo weten we ook meteen waarom Luna niet van paars houdt (hihi)!

Naast hoofdkleuren, kan je natuurlijk ook erg leuke dingen doen met complementaire kleuren of kleurtinten. Deze kunnen verweven worden in de verdere huisstijl. Anderzijds is er in vele gevallen ook niets mis met een strakke zwart-wit branding. Hoe dan ook wensen we jou en ons veel kleurplezier!

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons