Welk lettertype is jouw type?

Lettertypes of fonts zijn er in overvloed. Waarschijnlijk heb je wel al gehoord van Times New Roman, Helvetica, Arial of zelfs Comic Sans (die laatste gebruik je echter liever niet als je ietwat geloofwaardig wil overkomen!). Voor een grafisch vormgever zijn juiste fonts onontbeerlijk richting een geslaagd ontwerp. Ze maken een design, en zorgen er eveneens voor dat de beeldvorming strookt met de filosofie van je zaak.

Een eerste onderscheid is het verschil tussen schreef- en schreefloze lettertypes. Schreef lettertypes (serif) hebben aan de uiteindes van de letters een streepje. Dit maakt de typografie iets sierlijker en klassieker. De schreven vormen optisch een leeslijn onder de letters. Daarom wordt dit type vaak gebruikt in kranten of bij lange leesteksten. Schreefloze lettertypes (sans serif) hebben dan weer geen schreven. Het zou anders een domme naam zijn, toch? Deze typografieën ogen bijgevolg veelal strakker en moderner.

Verder onderscheiden fonts zich door dikte, hoekigheid, hellingsgraad, 2- of 3D en ga zo maar door. Enkele voorbeelden kunnen verduidelijken hoe het design mee bepaald wordt door de typografie.

Stel: je hebt een zaak die betrouwbaarheid en menselijkheid wil uitstralen. Let dan zeker goed op dat het lettertype niet te scherp oogt. Het kan zijn dat dit agressiever overkomt. Een erg strak lettertype geeft dan weer een zakelijke en moderne indruk. Is dat ook effectief het beeld dat je wil over jouw zaak? Heb je een zaak waar authenticiteit centraal staat? Laat dat dan ook merken in het gebruikte lettertype. Hier kan een schreef lettertype zeker op z’n plaats zijn, al dan niet aangevuld met een baseline in een schreefloos font.

Wees zeker ook niet bang om gebruik te maken van meerdere lettertypes. Let wel: overdaad schaadt. Voor een aangename variatie hou je het best bij maximum drie verschillende lettertypes. Om dat aantal te reduceren is er ook de mogelijkheid om het bij hetzelfde lettertype te houden. Je kan dan voor variaties binnen die familie gaan; een vettere, cursieve of fijnere variant. Ook kan je de typografie van je logo bijvoorbeeld laten terugkeren in je titels, maar kan de broodtekst (oftewel de bodytekst) gerust in een ander lettertype geschreven zijn. Zolang het maar past bij het geheel!

Tot slot: een font is er om gelezen te worden. Vergeet daarom niet de praktische kant van de zaak; zorg voor een goede leesbaarheid op elke drager. On- en offline, groot of klein, op welke achtergrond dan ook.

Zo, dat was mijn advies. Hopelijk zie je de lettertjes nu niet vliegen!

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons