AI: van sciencefiction naar realiteit
Artificial Intelligence is een woord dat je misschien nog steeds linkt aan futuristische sciencefictionfilms, al is dat idee ondertussen achterhaald. Artificiële intelligentie is namelijk iets wat in steeds meer praktische toepassingen opduikt. Misschien heb je er zelfs al vaker mee te maken gehad dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan die ene chatbot in je bank-app of de aanbevelingen die je krijgt van Spotify of Netflix. Bovendien duikt AI nu ook op binnen de wereld van copywriting in de vorm van een tekstgenerator. Komt hierdoor de toekomst van het creatief geschreven woord in het gedrang? We pluisden het voor je uit.
Betekent Artificial Intelligence het einde voor copywriters?
Het is onwaarschijnlijk dat chatbots gebaseerd op Artificial Intelligence de behoefte aan menselijke copywriters volledig zullen vervangen. Hoewel chatbots tekst kunnen genereren op basis van gegeven input, zijn ze nog niet in staat om het creatief en strategisch denken dat nodig is voor effectieve copywriting volledig na te bootsen. En hoewel chatbots snel en efficiënt grote hoeveelheden tekst kunnen produceren, zijn ze niet altijd accuraat, coherent of grammaticaal correct. Menselijke copywriters daarentegen zijn in staat om zorgvuldig berichten op te stellen die zijn afgestemd op het beoogde publiek en kunnen complexe ideeën op een duidelijke en beknopte manier overbrengen. Kortom, hoewel chatbots kunnen helpen met sommige aspecten van copywriting, is het onwaarschijnlijk dat ze de behoefte aan menselijke expertise op dit gebied volledig zullen vervangen.
- ChatGPT
Oef, we mogen blijven! Bovenstaande alinea werd in enkele seconden geschreven door ChatGPT, een copywritingtool getraind door AI die in een mum van tijd efficiënt grootschalige teksten kan genereren. Stel een vraag en ChatGPT schotelt je een kant-en-klare tekst voor. Een paper nodig over de Franse revolutie? ChatGPT doet het. Een spreekbeurt schrijven over het verschil tussen mandarijnen en clementines? Geen probleem. Een blog schrijven over de toekomst van copywriting? ChatGPT has got your back! Of toch niet helemaal?
Het ideale sprookje?
Zoals onze vriend het hierboven al zegt, zijn snelheid en efficiëntie de grootste troeven van ChatGPT. Originaliteit en creativiteit zijn daarentegen niet z’n beste vak. ChatGPT heeft geen creatief brein als het onze. Hoewel het in staat is menselijke teksten te genereren, heeft het geen originele ideeën of gedachten zoals een mens. En hier bij Krokant is het elke dag een creatief feestje!
Als rasechte Digital Marketeers - Copywriters kennen wij onze doelgroepen door en door: wie ze zijn, wat ze doen en wat ze nodig hebben op het juiste moment. ChatGPT kan teksten aanleveren op basis van de input die het ontvangt, maar o wee als hij hierin een SWOT-analyse, marktonderzoek of concurrentieanalyse moet opnemen. Laat dat maar aan ons over.
Een ander uniek aspect van goede copywriting – waarvan ChatGPT nog veel kan leren – zijn emoties. Als marketeer gebruik je continu emotionele argumenten om je consumenten te overhalen een aankoop te doen. Emoties zijn als het ware de krachtigste drijfveren om consumentengedrag te beïnvloeden. De meest voorkomende emoties die in marketing worden gebruikt zijn: vreugde, boosheid, angst en verdriet. Oh, en vergeet die Krokante touch of humor niet! Het is belangrijk een evenwicht te vinden en ervoor te zorgen dat de emoties die worden opgeroepen passend en authentiek zijn. Iets waar ChatGPT jou jammer genoeg niet bij zal kunnen helpen.
Keep your friends close and your enemies even closer
Dat kunnen we concluderen, niet? Want ondanks dat het een beetje pijn doet dat zo’n tool op een-twee-drie een deftige tekst kan schrijven, kan het ons ook helpen om inspiratie op te doen. En zo kan de tool, in combinatie met onze creatieve breinen en een strategische aanpak, ons helpen onze teksten naar een nog hoger niveau te tillen! Maar om zeker te zijn dat ChatGPT echt geen vijand is, stelden we hem toch ook maar even de vraag. Hieronder vinden jullie het antwoord.
Nee, ik ben geen vijand van copywriters. Als taalmodel getraind door OpenAI, heb ik niet de mogelijkheid om persoonlijke meningen of gevoelens te hebben, en ik ben niet in staat om een vijand van wie dan ook te zijn. Mijn doel is om algemene informatie te verstrekken en vragen te beantwoorden op basis van gegevens waar ik in getraind ben. Ik ben niet bedoeld om copywriters te vervangen of ermee te concurreren, en mijn primaire functie is gebruikers te helpen bij het genereren van menselijke teksten.
- ChatGPT
We denken dat we op basis van dit antwoord wel vrienden kunnen blijven. Voorlopig toch (hihi).
Luna - Digital Marketeer - Copywriter en zot van Joris ijs
Yani - Digital Marketeer - Copywriter en zot van Studio Ghibli