9 redenen waarom e-mailmarketing onmisbaar is
In een wereld waarin TikToks en Reels onze aandacht constant proberen te grijpen, blijft één communicatiemiddel onverstoorbaar zijn werk doen: e-mail. E-mailmarketing mag dan misschien niet zo hip zijn als een viraal dansje, maar het is nog steeds een krachtig middel dat je niet kan negeren. Waarom? Dat ontdek je hier!
1. Iedereen heeft een e-mailadres in z’n broekzak
Ken jij nog mensen zonder een e-mailadres? Want hoe ontvangen we tegenwoordig boetes en laboresultaten? Wel ja, via e-mail. Zeker wanneer je vergelijkt met het aantal mensen dat een account heeft op Facebook, Instagram, TikTok of andere social mediakanalen.
Of je nu in de rij staat bij de bakker, of even in de zetel ploft na een lange werkdag, je inbox is altijd binnen handbereik. In feite heeft bijna iedereen met een smartphone ook een e-mailadres, en dat betekent dat je altijd direct contact kan hebben met je doelgroep.
2. Oprechte interesse door expliciete toestemming
Wanneer iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, heeft deze persoon letterlijk gezegd: ‘Ja, ik wil meer van jou horen!’. Dit is de heilige graal van marketing; communiceren met mensen die al geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Dit maakt e-mailmarketing niet alleen effectief, maar ook he-le-maal compliant met de privacywetgeving. Zo is er tegenwoordig ook ‘double opt-in sign-up’, wat een soort tweestapsverificatie is.
Tip: Gebruik dit wederzijds vertrouwen om waardevolle content te bieden. Denk aan exclusieve kortingen of insider tips die dit deel van je doelgroep nergens anders krijgt. Anders zal je snel te maken krijgen met tal van uitschrijvers.
3. Herhaling zorgt voor herinnering
Je hebt vast weleens gehoord van het marketinggezegde ‘De kracht van herhaling’. E-mail is perfect om deze tactiek toe te passen. Door regelmatig in de inbox van je klanten te verschijnen, blijf je top of mind. Herhaling zorgt ervoor dat jouw merk niet vergeten wordt.
Denk aan die maandelijkse update waarin je je nieuwste producten of diensten presenteert. Door dit structureel te doen, zullen klanten sneller aan jouw bedrijf denken wanneer ze iets nodig hebben.
4. Het kost geen fortuin
In vergelijking met andere marketingkanalen, zoals betaalde print- of online advertenties, is e-mailmarketing verrassend betaalbaar. Je hebt geen groot budget nodig om impact te maken. Met een beetje creativiteit kan je zelfs met een eenvoudige e-mailcampagne indrukwekkende resultaten behalen.
5. E-mail is een open kanaal zonder gatekeeper
Social media-algoritmes kunnen onvoorspelbaar zijn. De ene dag bereik je duizenden mensen, de andere dag slechts een handvol. Maar met e-mailmarketing ben jij de baas! Jij bepaalt wie jouw berichten ontvangt en er is niemand die tussen jou en je klant in staat. Hoewel e-mailproviders zoals Gmail en Outlook vergevorderd zijn in de detectie van spammail, houdt niemand je tegen om jouw correcte direct mailing tot in de inbox van jouw doelgroep te krijgen.
En grappig maar waar; e-mails hebben geen slechte dagen. Ze worden niet chagrijnig van een slecht algoritme en ze verdwijnen niet zomaar uit het zicht. Ze wachten geduldig tot je ze opent. Uiteraard stuur je best geen corporate-gerichte e-mail op zondag, maar je begrijpt wat we bedoelen.
6. Persoonlijk en precies maatwerk
E-mailmarketing biedt ongekende mogelijkheden voor personalisatie. Je kan je klantenbestand segmenteren op basis van gedrag, interesses of demografie en ze zo berichten sturen die écht relevant voor hen zijn. Geen one-size-fits-all, maar maatwerk. Ook kan je in slechts enkele klikken gerichte birthdaymails sturen, mensen aanspreken met hun voornaam enzovoort.
7. Hou je bestaande klanten dichtbij
Het is algemeen bekend: het is duurder om een nieuwe klant te werven dan een bestaande klant terug te laten komen. E-mail is perfect om die bestaande klanten betrokken te houden en hen aan te moedigen tot herhaalaankopen. Met slimme promoties of een loyalty-programma kan je merkloyaliteit opbouwen en klanten voor de lange termijn behouden.
Is dat niet sectorafhankelijk? Absoluut, maar recurring is er in alle vormen en maten. Voor dure, grote, eenmalige aankopen zoals een veranda kan je bijvoorbeeld onderhoud en herstellingswerken aanbieden.
8. Alles is meetbaar, optimaliseren maar!
E-mailmarketing geeft je inzichten om ‘u’ tegen te zeggen. Van open rates tot klikfrequenties, je kan precies zien hoe goed je campagnes presteren. Deze data geven je de mogelijkheid om constant te optimaliseren en je strategie bij te sturen. Zo test je best verschillende onderwerpregels, verzendtijden en inhoud om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw publiek. Data liegt niet!
9. Automatiseren als een pro
Last but not least: automatisatie. Met geautomatiseerde e-mails kan je complexe campagnes opzetten zonder er steeds naar om te moeten kijken. Denk aan welkomstmails, verjaardagsmails of verlaten winkelmandjes; alles kan automatisch. Werd je brochure gedownload? Herinner je klant hier na zeven dagen aan met een automatische opvolgingsmail en creëer zo meer contactmomenten.
Met deze negen redenen wordt het duidelijk: e-mailmarketing is niet alleen springlevend, maar ook essentieel voor elke succesvolle marketingstrategie. Dus, wat houdt je nog tegen? Begin met het bouwen van die impactvolle campagnes en laat je klanten niet ontsnappen! Hulp nodig? Krokant helpt je graag met de strategie, de copywriting, het ontwerp, de verzending en opvolging!
Luna - Digital Marketeer - Copywriter en zot van psychologische thrillers