Haal alles uit je website

Heb je een website? Prima, dat is alvast een begin. Maar bereikt jouw website wel zijn volledige potentieel? En hoe weet je überhaupt wat dat potentieel is? Los van GDPR kan je bezoekers (anoniem) tracken. Zo leer je hun gedrag, wat je weer kan gebruiken om beter in te spelen op de wensen van jouw doelgroep. Via welke kanalen komen bezoekers op jouw website terecht, welke pagina’s bekijken ze en hoe lang doen ze dat, waar haken ze af, hoe vaak wordt er overgegaan tot actie… Dit zijn stuk voor stuk vragen die kunnen helpen bij de optimalisatie van jouw website. Als je hier concrete antwoorden op kan formuleren door het gebruik van bv. Google Analytics, voel je je in no-time Big Brother en hackerman tegelijk! En ’t is nog eens voor de goede zaak ook!

Stel: je zet een actiepagina op en je merkt dat er wel veel verkeer op die pagina komt, maar dat niemand contact opneemt, langskomt of online koopt. Op dat moment kan je stellen dat je campagne op zich wel werkt, maar de actie (of actiepagina) niet aanspreekt. Anderzijds, als je merkt dat er per definitie geen bezoekers op je pagina komen, dan schort er duidelijk iets aan je campagne. Of had je hier geen campagne aan gekoppeld?

Dit toont aan dat een website die er ogenschijnlijk prachtig uitziet, niet per se ook effectief werkt. Een website is dan ook een werkinstrument dat steeds gemonitord en gefinetuned dient te worden richting het best mogelijke resultaat. En laat ons wel wezen, als je website er backend uitziet als een autokerkhof of kraakpand, zal hij nooit het resultaat bewerkstelligen dat je voor ogen hebt.

Hoe dan ook, waarom vraag je niet eens letterlijk feedback aan je bezoekers? Het draait immers toch om hen? Geef je doelpubliek ook effectief een podium door naar hun ervaringen te peilen. Zo kan je de vele cijfertjes en statistieken die je vergaard hebt ook koppelen aan echte mensen. Ratio meets gevoel meets succes dus! En bovenal: zo haal je waardering uit je werk!