Blog

Lees op deze blogpagina tweewekelijks over wat Krokant boeit, biedt, beweegt en bereikt. Verder passeren handige tips en interessante weetjes eveneens de revue. Wil je bepaalde topics uitgelicht zien? Laat het ons gerust weten!

In het lang en het breed over de uitbreiding

Blogbericht 6 december 2018

Je zag het mogelijk al, en sta ons toe om excited te zijn; Krokant breidt uit! Omdat we jullie vanop de eerste rij op de hoogte willen houden van alle nieuwtjes, geven we hierbij nog wat meer duiding.

Krokant wil zijn stempel drukken op het communicatielandschap. Dat doen we met een hecht en creatief team en door spraakmakende projecten de wereld in te sturen. Creativiteit heeft echter ruimte nodig. Om onze spitsvondigheid daarom nog meer de vrije loop te kunnen laten gaan, lijven we twee extra verdiepingen in. Zo bewoont Krokant binnenkort de hele Van Leriuslaan 154 in Boom. Oog op de toekomst, heet dat dan.

Weldra starten dan ook de verbouwingswerken. Concreet maken we zo plaats voor extra vergader- en bureauruimte, een fotostudio en een ruime eetplaats voor onze mensen. Het – naar onze normen – gigantisch terras nemen we er ook graag bij. We kijken nu al uit naar de ochtendlijke brainstorms in een lentezonnetje!

Na de nodige kap-, breek-, bouw- en schilderwerken, verwelkomen wij jullie graag in ons gloednieuw hoofdkwartier. Hou onze social media zeker in de gaten voor de verdere stand van zaken!

Jeroen - Zaakvoerder en zot van woordspelingen

Ik zie en denk, dus ik doe

Blogbericht 22 november 2018

Misschien is dit het goeie moment om mij als ‘laatste nieuwe’ bij Krokant even voor te stellen. Aangenaam, ik ben Tess! Naast de snelste eter van het Wilde Westen ben ik ook copywriter en digital marketeer. Zo voorzie ik dus samen met het Krokant-team de nodige online campagnes. In dit blogbericht ga ik dieper in op een specifiek aspect dat alomtegenwoordig is bij (digital) marketing.

Je doelgroep juist aanspreken hangt van vele factoren af; wie is je doelgroep, hoe profileer je jouw onderneming of merk, op welke manier bereik je deze stakeholders, wat is je boodschap en hoe toon je die. Uiteraard is dat voor elk bedrijf anders. Wat wel een constante is, is dat je deze doelgroep niet wil wegjagen of de indruk geven dat deze personen melkkoeien zijn. Daarom moet er steeds bedachtzaam en respectvol met hen omgegaan worden.

Als je je doelgroep wil aanzetten tot actie, hou je best rekening met het proces dat daaraan voorafgaat. De consument doorloopt namelijk een aantal stadia alvorens hij of zij een product of dienst overweegt. In marketingtermen spelen we hierop in via de SEE-THINK-DO-methode. Dit kan bv. via affichage of online bannering, maar ook op social media. Ik verduidelijk graag.

SEE: in deze eerste fase laten we jouw merk of bedrijf uiterst vrijblijvend zien. Zie het als een eerste kennismaking. We trekken de aandacht met een mooi beeld en zetten dat kracht bij met een aansprekend bijschrift. Het ultieme doel? Merkbekendheid.

THINK: zodra je merk gekend is bij je publiek, kan je hun interesse voor je producten of diensten aanwakkeren. In deze tweede fase worden de mensen die de SEE-fase doorliepen opnieuw bereikt met een aangepaste boodschap. Hierbij zorgen we ervoor dat de bereikte personen bewuster gaan nadenken over jouw merk of bedrijf, bijvoorbeeld door je expertise te tonen, of duidelijk te maken waarom jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Een laagdrempelige manier om top of mind te worden.

DO: in deze derde fase draait het wel om actie. Door duidelijke call to action wordt de doelgroep aangezet om contact op te nemen, te kopen, een boeking te doen of ga zo maar door. Door de twee voorafgaande fases te doorlopen, val je niet met de deur in huis. Deze manier van communiceren wordt uiteraard des te meer geapprecieerd.

Globaal gezien komt het er dus op neer dat je jouw tijd moet nemen om te verkopen. Niks overhaasten dus (het is geen Temptation Island). Jouw doelgroep moet dan weer de tijd krijgen om zelfstandig beslissingen te maken. De kunst is hen te bereiken met subtiele maar doelgerichte communicatie, waardoor je hen onbewust door het aankoopproces richting jouw merk leidt.

Blijft deze marketingmethode na mijn uitleg toch nog Chinees? We zitten graag met jou samen om de concrete mogelijkheden voor jouw onderneming te bekijken!

Tess - Digital marketeer en zot van sneakers

De opvallende kracht van subtiliteit

Blogbericht 8 november 2018

In de komende 179 woorden ga ik tegen jou praten, niet roepen. En daar gaat dit blogbericht ook over. Als grafisch ontwerper bij Krokant sta ik ervoor in dat ook de visuele communicatie niet schreeuwerig (lees: agressief) overkomt. Mensen willen aangesproken worden op een respectvolle manier, ook op vlak van beeldvorming.

Er was een tijd dat designs om ter opvallendst moesten zijn; 3D-letters, felle kleuren, liefst aangevuld met ‘blitse’ effecten. Wel, dames en heren, die tijd is voorbij. Tot spijt van wie het benijdt. Het is niet omdat een logo in het vet en kapitalen staat, een fluorescerende kleur heeft en met een ‘leuk’ effectje je presentatie binnenvliegt, dat dit meer opvalt in positieve zin. Een dergelijke schreeuwerige advertentie valt dan ook volledig weg tussen al die andere hyperkinetische communicatie.

Verschillende studies tonen aan dat een overdaad aan kleuren er net voor zorgt dat de sobere ontwerpen hieruit springen. Het schoolvoorbeeld hiervan is Apple. Minimalistische designs die door deze doelbewuste soberheid net makkelijker opgepikt worden.

Een sober ontwerp is bijgevolg allesbehalve saai. Noem het eerder doelbewust en aangepast aan hedendaagse wensen en normen.

Meetgen - Grafisch ontwerper en zot van planten

Responsabel voor responsive websites

Blogbericht 25 oktober 2018

‘Responsive’, een term die meedingt voor hét woord van het laatste decennium. Aangezien meer dan 50% van het totale online verkeer via mobiel of tablet verloopt, is de kans groot dat je niet in de hemel komt met een website die niet voldoet aan de nodige responsiviteit. Maar wat omvat dat nu net? Hold my beer (of veenbessenthee)!

Toen mijn avontuur als webdeveloper bij Krokant startte – dat was in januari 2017 – werd de focus meteen op de gebruiksvriendelijkheid voor de websitebezoeker gelegd. Is een website niet gemakkelijk in gebruik, dan haakt de surfer af. Het is dan ook logisch dat hier ook op mobiel aan voldaan moet worden. Naast zondagsrijders zijn er weinig zaken zo irritant als een website die niet aangepast is aan je smartphone. Tekst die buiten het scherm valt, buttons die amper leesbaar zijn, een frustrerend klein menu waardoor je gegarandeerd op het verkeerde item klikt… Het spreekwoordelijke haar op mijn rug komt al recht bij het idee!

Het aandeel mobiele surfers stijgt nog steeds. En je wil deze surfers niet met dezelfde irritaties als hierboven beschreven opzadelen. Laat staan dat je ze meteen wil wegjagen bij een eerste aanblik op jouw website. Daarom maken wij er een erezaak van om een optimale responsiveness na te streven. Niet enkel voor alle mogelijke smartphones en tablets trouwens. We houden ook rekening met de verschillende schermgroottes bij desktops, verscheidenheid in browsers en besturingssystemen.

Nu ik mijn frustraties even heb kunnen ventileren, ga ik verder aan de slag met het webdesign van een nieuwe website. Deze kan je binnenkort ontdekken, ja, ook op mobiel!

Carsten - Webdeveloper en zot van metal

Structuur als remedie tegen deadlinestress

Blogbericht 11 oktober 2018

Eerste werk van de dag: de katten knuffelen. Vervolgens even de mails checken en granola met chocola eten (maar geen noten, want die pluk ik eruit). Daarna snel klaarmaken en naar het werk vertrekken. Er staan namelijk heel wat deadlines op de planning.

In welke sector je ook zit, je zal ongetwijfeld te maken krijgen met zo’n deadlines. In de onze is dat uiteraard niet anders. Afspraken, releases, websites die live gaan, eventcommunicatie die op tijd de deur uit moet… Daarom valt het belang van structuur en planning allerminst te onderschatten.

Al het nodige structureren is binnen de dagelijkse werking van Krokant dan ook mijn stokpaardje, dat volgens de collega’s stilaan ook een paradepaardje mag genoemd worden. Ook klanten valt onze methodologische manier van werken op. Dat anderen mijn planning en structuur appreciëren en ook als leidraad aannemen, is leuk om horen.

Volgens mij is zo’n structuur en doelgerichte planning een goede basis voor verdere creatieve uitwerkingen. We kunnen enerzijds out of the box denken, anderzijds verliezen we de voeling met de werkelijkheid niet. En geef toe, hoeveel voldoening geeft een mooi gestructureerde map of bestand wel niet?!

Verder werkt een gekende en logische structuur ook stukken productiever. Iedereen binnen het bureau weet blindelings alles te vinden. Zo reduceren we ook samen de kans op miscommunicatie.

De belangrijkste tip die ik kan geven is om alles (en dan ook echt àlles) in te plannen. Zo kom je alvast niet voor voldongen feiten of dubbele boekingen te staan.

Bij Krokant plannen wij elke dag kort en krachtig, op maandag zeer uitgebreid. Zo weet iedereen perfect wat hem of haar te doen staat. Geen onaangename verrassingen, wel een duidelijke structuur! Op deze manier kunnen wij ook inspelen op last-minute opdrachten. Iedereen weet hoe ver de andere collega’s staan in een bepaald project. Resultaat? In ons vierjarig bestaan misten we nog geen enkele deadline. En we zijn van plan om dat nog heel lang zo te houden!

Elisabeth - Zaakvoerder en zot van katten

Je hoeft geen visionair te zijn om visie te hebben

Blogbericht 27 september 2018

1 oktober 2014. Het verhaal van Krokant start. Elisabeth en ikzelf bundelen de krachten. We zetten na onze studie communicatiemanagement en jobs als respectievelijk grafisch ontwerper en communicatieverantwoordelijke de eerste stappen als ondernemers. En dan? Dan is het beginnen bij het begin; visie.

Zoals bij elk project vandaag de dag, zaten we nu ondertussen bijna vier jaar geleden ook samen over Krokant. Waar willen wij in uitblinken? Wat zijn onze drijfveren? Hoe kunnen we van onze zaak een succes maken?

Het hoeft dus niet te verbazen dat het kernwoord bij elk project voor ons dan ook ‘visie’ is. De te bewandelen weg, en hoe je die wil bewandelen. Wij kozen ervoor om met Krokant zo dicht mogelijk bij onze persoonlijke waarden aan te leunen; menselijkheid, eerlijkheid, oog op strategie, creativiteit en toch met een hoek af. Klant is koning, wij hofleverancier met adviserende functie.

We wilden heel bewust klein beginnen. Vanuit één kamer in een appartement nota bene. Just the two of us. Trial & error? Absoluut! Concrete doelen? Eveneens! De grootste wilden we niet zijn, streven naar het beste des te meer. Bovendien hadden we ook geen schrik van wat groei.

Gaan wij doen alsof we allesweters zijn? Bijlange niet! Wel willen we je graag op weg zetten. Simpelweg omdat we anderen ook het licht in de ogen gunnen. Wat onze tips zijn om tot een unieke visie te komen? Kijk om je heen, maar verlies je eigen trog niet uit het oog. Copy paste gewoon anderen niet, want dan zit je per definitie in dezelfde poel en met dezelfde hengel te vissen. Vaar je eigen koers op zoek naar succes. Wat succes voor jou is, dat bepaal je zelf. Besef dat je doelgroep niet naïef is, faken heeft dus ook geen zin.

Wij raden steeds aan om uit te gaan van dromen en die te concretiseren in een plan. Akkoord, op bepaalde momenten moeten sommige dromen getemperd worden, maar dat hoort nu eenmaal bij het proces. En last but not least; heb plezier in wat je doet! De ene dag is de andere niet, maar wat is er mooier dan doen wat je graag doet? Oké, frieten van het frituur eten op een vrijdagavond misschien. Maar verder? Niet veel!

Met visie katapulteer je jouw onderneming meteen naar een hoger niveau. Wij helpen graag mee om deze visie kracht bij te zetten.

Jeroen - Zaakvoerder en zot van kroketten