Meta descriptions, mega zinvol

Een meta description is, in tegenstelling tot wat het doet vermoeden, geen metalfestival of slechterik uit de Power Rangers. Maar wat dan wel? Jongens toch, daar kunnen we in geuren en kleuren over vertellen! En dat is exact wat ik ga doen in dit blogbericht.

Vindbaarheid is van levensbelang voor een succesvolle website of webshop. Daarom gooien we al ons gewicht – bij de ene is dat al meer dan bij de andere – in de schaal om zo vaak en accuraat mogelijk zichtbaar te zijn. Meta descriptions zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Maar wat zijn dat juist? Awel, meta descriptions of page descriptions zijn unieke beschrijvingen over de inhoud van een webpagina. Omdat ze vooral opgemerkt worden tussen de zoekresultaten in Google, is het belangrijk dat ze goed opgebouwd zijn.

Hoe relevanter jouw pagina lijkt voor de webgebruiker, hoe groter de kans dat hij op jouw link zal klikken. En als je website veel bezoekers trekt, gaat Google er automatisch vanuit dat die waardevolle informatie biedt en dus best zo hoog mogelijk tussen de zoekresultaten verschijnt. Je meta description vormt met andere woorden de basis van een sneeuwbaleffect richting meer vindbaarheid – als hij goed geschreven is, tenminste.

Maar wat is dan een goede meta desciption? Eerst en vooral zal je meta description dienstdoen als ‘korte inhoud’ van je webpagina. Hij geeft aan wat de lezer mag verwachten als hij doorklikt naar je website. Daarbij is het belangrijk dat je inspeelt op het actuele zoekgedrag. Door relevante keywords in je meta description te verwerken, zal die automatisch beter aansluiten bij de zoekopdracht. Onderstaand voorbeeld kan al een en ander verduidelijken.

Ik wil nieuwe sneakers kopen en start mijn zoektocht online. Om het mij gemakkelijk te maken, heeft Google mijn keywords in het vet aangeduid tussen de zoekresultaten. Wat blijkt? Het eerste zoekresultaat beantwoordt per-fect aan mijn vraag. Zowel de titel als de beschrijving van bol.com geven aan dat ik mijn nieuwe sneakers daar snel en eenvoudig kan bestellen. Bovendien weet ik meteen waar ik aan toe ben: ik heb ze niet alleen snel in huis, maar krijg ook 30 dagen de tijd om mij te bedenken en mijn bestelling gratis te retourneren. Sounds like heaven! Deze meta description heeft alles wat ik zoek. Bovendien trekken de speciale tekens in de beschrijving meteen mijn aandacht. Kooplustig als ik ben, hoef ik dus niet langer te twijfelen. Maatje 38: check!

Win-win, want ik heb niet alleen supersnel de schoenen van mijn dromen gevonden, maar bol.com heeft ook weer een extra aankoop weten te verzilveren dankzij die doordachte meta description. Mega zinvol dus!

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons