De opvallende kracht van subtiliteit

In de komende 179 woorden ga ik tegen jou praten, niet roepen. En daar gaat dit blogbericht ook over. Als grafisch ontwerper bij Krokant sta ik ervoor in dat ook de visuele communicatie niet schreeuwerig (lees: agressief) overkomt. Mensen willen aangesproken worden op een respectvolle manier, ook op vlak van beeldvorming.

Er was een tijd dat designs om ter opvallendst moesten zijn; 3D-letters, felle kleuren, liefst aangevuld met ‘blitse’ effecten. Wel, dames en heren, die tijd is voorbij. Tot spijt van wie het benijdt. Het is niet omdat een logo in het vet en kapitalen staat, een fluorescerende kleur heeft en met een ‘leuk’ effectje je presentatie binnenvliegt, dat dit meer opvalt in positieve zin. Een dergelijke schreeuwerige advertentie valt dan ook volledig weg tussen al die andere hyperkinetische communicatie.

Verschillende studies tonen aan dat een overdaad aan kleuren er net voor zorgt dat de sobere ontwerpen hieruit springen. Het schoolvoorbeeld hiervan is Apple. Minimalistische designs die door deze doelbewuste soberheid net makkelijker opgepikt worden.

Een sober ontwerp is bijgevolg allesbehalve saai. Noem het eerder doelbewust en aangepast aan hedendaagse wensen en normen.

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons