Ik zie en denk, dus ik doe

Misschien is dit het goeie moment om mij als ‘laatste nieuwe’ bij Krokant even voor te stellen. Aangenaam, ik ben Luna! Naast de snelste eter van het Wilde Westen ben ik ook copywriter en digital marketeer. Zo voorzie ik dus samen met het Krokant-team de nodige online campagnes. In dit blogbericht ga ik dieper in op een specifiek aspect dat alomtegenwoordig is bij (digital) marketing.

Je doelgroep juist aanspreken hangt van vele factoren af; wie is je doelgroep, hoe profileer je jouw onderneming of merk, op welke manier bereik je deze stakeholders, wat is je boodschap en hoe toon je die. Uiteraard is dat voor elk bedrijf anders. Wat wel een constante is, is dat je deze doelgroep niet wil wegjagen of de indruk geven dat deze personen melkkoeien zijn. Daarom moet er steeds bedachtzaam en respectvol met hen omgegaan worden.

Als je je doelgroep wil aanzetten tot actie, hou je best rekening met het proces dat daaraan voorafgaat. De consument doorloopt namelijk een aantal stadia alvorens hij of zij een product of dienst overweegt. In marketingtermen spelen we hierop in via de SEE-THINK-DO-methode. Dit kan bv. via affichage of online bannering, maar ook op social media. Ik verduidelijk graag.

SEE: in deze eerste fase laten we jouw merk of bedrijf uiterst vrijblijvend zien. Zie het als een eerste kennismaking. We trekken de aandacht met een mooi beeld en zetten dat kracht bij met een aansprekend bijschrift. Het ultieme doel? Merkbekendheid.

THINK: zodra je merk gekend is bij je publiek, kan je hun interesse voor je producten of diensten aanwakkeren. In deze tweede fase worden de mensen die de SEE-fase doorliepen opnieuw bereikt met een aangepaste boodschap. Hierbij zorgen we ervoor dat de bereikte personen bewuster gaan nadenken over jouw merk of bedrijf, bijvoorbeeld door je expertise te tonen, of duidelijk te maken waarom jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Een laagdrempelige manier om top of mind te worden.

DO: in deze derde fase draait het wel om actie. Door duidelijke call to action wordt de doelgroep aangezet om contact op te nemen, te kopen, een boeking te doen of ga zo maar door. Door de twee voorafgaande fases te doorlopen, val je niet met de deur in huis. Deze manier van communiceren wordt uiteraard des te meer geapprecieerd.

Globaal gezien komt het er dus op neer dat je jouw tijd moet nemen om te verkopen. Niks overhaasten dus (het is geen Temptation Island). Jouw doelgroep moet dan weer de tijd krijgen om zelfstandig beslissingen te maken. De kunst is hen te bereiken met subtiele maar doelgerichte communicatie, waardoor je hen onbewust door het aankoopproces richting jouw merk leidt.

Blijft deze marketingmethode na mijn uitleg toch nog Chinees? We zitten graag met jou samen om de concrete mogelijkheden voor jouw onderneming te bekijken!

Geboeid door onze insights? Lees hier nog meer boeiende content!

Tijd om werk te maken van jouw merk?

Contacteer ons